- Vi stanset annonseringen på iam.no i formiddag fordi nettjenesten er omstridt. Hvis det er slik at iam.no driver en ulovlig tjeneste ønsker vi ikke å knyttes til deres virksomhet, sier markedsdirektør Tina Karp i Løvenskiold Handel AS som driver byggevarekjeden Maxbo.
LES:
Datatilsynet har sendt brev til iam.no med spørsmål om redegjørelse for driften.
I brevet spør de om hvilke kilder som de benytter for å innhente opplysningene de publiserer, hvordan de sikrer korrekte og oppdaterte opplysninger, og hvordan de vil forhindre at skjulte nummer og adresser publiseres.
LES:
Iam har fått 14 dagers frist på å svare Datatilsynet.
- Det er nok av andre nettsteder
Tina Karp sier til NRK at selv om sidene viser seg å være lovlige etter undersøkelsene fra Datatilsynet ønsker de ikke å ha sine annonser der.
- Det er nok av andre nettsteder å annonsere på, sier hun.
Karp forteller at flere kunder reagerte negativt og kontaktet Maxbo etter at de så annonsene deres på iam.no.
- Vi har beklaget til kundene at vi annonserte på nettsidene. Vi har ikke lyst å være på nettsider som ikke er legitime, sier Karp.
Karp forklarer at mediebyrået de bruker kjøpte plass på den nye nettjenesten.
- Vi kjøper både nettannonser direkte og gjennom et mediebyrå. Dette byrået har gjort en feil når de kjøpte plass til oss på disse sidene. Det beklager vi, sier Tina Karp.
Vil ikke støte folk
Også bladet Foreldre & Barn hadde annonser på nettsidene til iam.no. Ansvarlig redaktør Tjodunn Dyrnes i Foreldre & Barn Dyrnes sier til NRK at de nå har trukket sine annonser fra nettstedet.
- Vi har ikke noe interesse av å annonsere på nettsteder som kan virke krenkende eller støtende på folk. Derfor trakk vi våre annonser fra iam.no i formiddag, forteller Dyrnes.
LES:
Hun sier at de bruker et annonsenettverk som plasserer annonser for dem.
- Vi trodde vi hadde klare nok avtaler med annonsenettverket. Det hadde vi ikke, og vil nå gjennomgå våre avtaler med dem, sier Dyrnes.
Foreldre og barn-redaktøren har fått e-post fra en leser som reagerte på at de annonserte på den omstridte nettsiden. Dyrnes avviser ikke at de kan komme til å annonsere på nettsidene en gang i fremtiden dersom Datatilsynet finner ut at tjenesten er legitim.
- Det vil vi i så fall vurdere nøye. Vi kommer uansett til å gjennom selskapet nøye, sier Dyrnes.
LES OGSÅ: