En ny rapport viser at skolene i Norge har mye IKT-utstyr, i forhold til andre land, men at dette i meget liten grad blir utnyttet. Nå vil kunnskapsdepartementet at lærerne skal lære å bruke data i klasserommet.
"Bare bok er ikke nok"
Administrerende direktør i NHO-foreningen Abelia, Paul Chaffey, presenterer nå en rapport om databruk i skolen. ”Bare bok er ikke nok” avslører en del mangler i norsk skole (se ramme).
Myndighetenes mål om å innføre data i skolen har lykkes i forhold til å plassere ut utstyr. Men ikke når det gjelder å bruke det, sier han.
- IT i skolen har vært datamaskiner og bredbånd, og siden Norge er forholdsvis rikt land har det vært mål det er lett å oppnå med penger. Det er mye vanskeligere å nå målene på områder hvor det ikke bare er å vruke penger, men der man må forandre måten man gjør ting på, sier Chaffey.
Lærerne kan ikke nok
Ifølge rapporten er mange lærere ikke i stand til å utnytte data til bedre og mer effektiv læring eller evaluering. Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell tar kritikken til seg.
- Vi har ikke vært flinke nok til å spre den kunnskapen ut i skolen, og det jobber vi systematisk med å forbedre nå, vedgår han.
Han lover bedre data-opplæring av lærere når han legger fram forslag til ny lærerutdanning på nyåret.
- Blant annet gjennom å gjøre IKT viktig i lærerutdanninga og opprette et eget senter for bruk av IKT i utdanninga.
En jobb å gjøre
Paul Chaffey er spent på resultatet, for veien til nok kunnskap er lang, mener han.
- Jeg har en mistanke om at lærerne er en av gruppene i samfunnet som er minst fortrolig med denne type teknologi i utgangspunktet, så det er en stor jobb å gjøre. Og da er det ikke nok med enda et kompetansesenter, sier Chaffey.