Hopp til innhold

Kunnskapsministeren om å la ungdom få sove lenger: – Rart ingen skoler forsøker

En stor norsk studie viser at det er en sammenheng mellom søvn og karakterer på skolen. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ikke ta initiativ til å starte skoledagen senere, men ønsker forsøk fra kommunene velkommen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

- MÅ LEGGE SEG I TIDE: Torbjørn Røe Isaksen mener ungdommen må lære seg å forholde seg til rammer.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

– Det kan hende. Jeg har faktisk tenkt at det er rart ingen skoler forsøker seg på det, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen på spørsmål i Politisk kvarter om skoledagen bør forskyves for ungdom.

Aftenposten skrev torsdag i forrige uke om en stor norsk studie som slår fast at ungdom som legger seg før klokken 23 får best karakterer. Studien slår videre fast at det er en sammenheng mellom søvn og karakterer. Til samme avis uttalte lederen i landsgruppen av helsesøstre i Norge (NSF), Kristin Sofie Waldum-Grevbo, at det kan være lurt å starte skoledagen senere.

– Ut fra denne kunnskapen må vi gjøre en grundig vurdering av om det å tilpasse undervisningstiden kan være ett tiltak, sa hun.

Hun henviste til et forsøk i England der elever kunne velge å starte skoledagen kl. 14.30 i stedet for til vanlig tid på morgenen. De som startet senere økte sin prestasjon.

Åpen for forsøk

– Reglene sier at skolen i hovedsak ikke skal begynne før halv åtte og skal være ferdig innen halv fire. Innenfor det rommet er det mulig å starte senere om man ønsker, sier Isaksen.

Men han har ingen umiddelbare planer om starte eller foreslå noen forsøk fra regjeringens side, som kan skyve på de fastsatte reglene.

– I likhet med mange andre saker mener jeg kommunene og skolene kan finne ut dette selv, uten å få dekreter fra nasjonalt hold. Men det er muligheter, og hvis man vil gå et steg lenger så er det mulig å søke om forsøk for å få det til, sier Isaksen.

– Jeg har ikke noe i mot hvis noen vil prøve på det. Det hadde vært spennende.

En stor norsk studie viser at det er en sammenheng mellom søvn og karakterer på skolen. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ikke ta initiativ til å starte skoledagen senere, men ønsker forsøk fra kommunene velkommen.

DEBATT OM SKOLE: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og SV-leder Audun Lysbakken debatterer skolepolitikk i Politisk kvarter. Programleder er Bjørn Myklebust.

– Noen liker å stå opp tidlig

Audun Lysbakken i Debatten 21. januar, 2016

VIL FORSØKE: SV-leder Audun Lysbakken ønsker mer kunnskap.

Foto: NRK

SV har i både Rogaland og Vestfold foreslått å gjøre forsøk for å se hvordan en forskjøvet skoledag kan påvirke læringen.

– Hjerneforskning tyder på at tenåringenes hjerner fungerer på en måte som gjør dagens skoledag ikke er optimalt lagt opp. Vi ønsker å gjøre disse forsøkene for å få mer kunnskap. Jeg skulle gjerne sett kunnskapsministeren hakket mer framoverlent for å ønske sånne forsøk, sier SV-leder Audun Lysbakken.

– Jeg åpen for forsøk, men en av tingene man også skal lære seg på skolen, er at når man skal på noe som begynner et visst tidspunkt, så må man legge seg deretter, svarer Isaksen.

– Poenget her er vel at hjernen fungerer annerledes?

– Noen liker å stå opp tidlig, mens andre ikke liker det. Sånn er det også for voksne. En ting man skal lære seg på skolen er å forholde seg til rammer.

AKTUELT NÅ