Hopp til innhold

Frykter kommuner kjøper seg politisk makt

Arbeiderpartiets Martin Kolberg mener kommunenes bruk av PR-byråer truer lokaldemokratiet. Nå vil han se på om lovverket må endres for å sikre åpenhet.

Martin Kolberg

OPPRØRT: Martin Kolberg (Ap) liker dårlig at kommuner bruker offentlige penger på råd om hvordan stortingspolitikere som ham selv skal overbevises.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Lokaldemokratiet bør ta seg sammen. De bør sørge for åpne prosesser, uten å bruke slike byråer, sier Kolberg til NRK.

Tidligere i kveld kunne NRK vise en rapport som beskriver i detalj hvordan First House ønsker å gå fram for at oppdragsgiveren skal få viljen sin.

Oppdragsgiveren var Asker kommuner og prislappen var 319.000 kroner.

Målet var å overbevise makthaverne om at E18 i tunnel gjennom Vestkorridoren skulle inn i Nasjonal Transportplan for 2014-2023.

Ola Elvestuen (V)

DIREKTE: Ola Elvestuen sier kommuner og andre som vil bli hørt i en politiske saker bør ta direkte kontakt med folkevalgte framfor å bruke store summer på PR-byråer.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Virkemidlene First House foreslo var blant annet å kartlegge og mobilisere «sentrale politikere som pendler i Vestkorridoren».

Både Arbeiderpartiets Martin Kolberg og Venstres Ola Elvestuen ble trukket fram. Mens førstnevnte støtter prosjektet, mener sistnevnte at det må forenkles for ikke å gå på bekostning av kollektivsatsningen. Begge avviser at deres syn er påvirket av First House sin strategi.

– Det er aldri noe problem å få direkte kontakt med folkevalgte. Det er unødvendig bruk av penger å gå omveier via PR-byråer, sier Elvestuen.

– Uakseptabel utvikling

Også Kolberg stiller spørsmål ved pengebruken. Han forstår og aksepterer at byråer som First House trekker fram hans navn som en viktig person å «få med på laget», men er svært kritisk til at kommuner bruker offentlige midler på slike strategier.

Ifølge Asker kommune var rapporten tilgjengelig for alle lokalpolitikerne i E18-utvalget, og selve bestillingen ble forankret i formannskapet.

Men på generelt grunnlag er Kolberg bekymret for at slike rapporter kan brukes av rådmannen eller ordføreren i kommunen til å overkjøre politiske motstandere internt.

– I noen tilfeller vet ikke opposisjonen og andre folkevalgte hva som foregår. I realiteten kan man få kjøpt innflytelse for penger i hemmelighet. Det er en helt uakseptabel utvikling som truer demokratiet, sier Kolberg.

Asker er langt fra den eneste kommunen som har brukt flere hundre tusen kroner av kommunekassen til å kjøpe råd fra PR-byråer. Andre eksempler er:

  • Våren 2013 hyret Drammen kommune First House for å få hjelp til å påvirke Vestre Viken til å velge Drammen som vertskommune for nytt sykehus. Etter press fra Drammens tidene ble kommunen tvunget til å offentliggjøre dokumentene i saken.
  • Ørland kommune brukte seks millioner kroner på PR-arbeid for å bli Norges nye kampflybase. Motstanderen Bodø, som gikk tapende ut av kampen, brukte 300.000 kroner på PR.
  • Krødsherad kommune leide inn PR-byrået Mørland og Johnsen for å få Oslo til å velge Norefjell og ikke Lillehammers Kvitfjell som alpinanlegg i OL i Oslo 2022. Lillehammer, på sin side, hyret inn to eks-politikere i PR-byrået Gambit for å påvirke bystyret i Oslo. Lillehammer gikk seirende ut.

– Her er det et lovhull

Martin Kolberg liker utviklingen dårlig. Men han har ingen enkle svar på hva som kan gjøres for å få slutt på at kommunene bruker offentlige penger på PR-råd og påvirkningsstrategier.

– Kommunene avgjør selv hva de skal bruke penger på, og vi på Stortinget verken kan eller vil bestemme over det. Det beste er om lokalpolitikerne selv innser at de ikke skal bruke pengene sine på denne måten, sier han.

Han beskriver dagens situasjon, der kommunene kan betale andre for å påvirke tredjepart, som et «lovhull». Ifølge Kolberg foregår det nå en debatt internt i Arbeiderpartiet om de skal gå inn for å endre lovverket slik at hullet tettes.

Ett alternativ er å påby at slike kommunikasjonsstrategier betalt av kommunene skal gjøres offentlig tilgjengelig.

– På den måten kan alle, spesielt lokalt, forholde seg til dem, slik at ingen får særlige fordeler, sier Kolberg.

Også Elvestuen i Venstre mener at innbyggerne i kommunen bør få innsyn i kommunikasjonsrapporter de folkevalgte har brukt penger på.

– Det viktigste er åpenhet, slik at de vet hvem som bestiller, og hvilke byråer som er involvert, sier han.

AKTUELT NÅ