I november 2013 ble Risavika havn ved Stavanger sentrum for en omfattende nasjonal konflikt om hvem som kan jobbe i norske havner og hvor de skal være organiserte.
Konflikten spredte seg til andre havner og utløste streiker og sympatiaksjoner.
Og den er ennå uløst.
Ved noen havner har arbeiderne vært i konflikt i 2,5 år, mens pengene renner ut av Transportarbeiderforbundets kasse.
I følge nettstedet Fri Fagbevegelse, hadde forbundet ved årsskifte brukt 21 millioner kroner på konflikten. 60 personer mottar streikebidrag fra forbundet.
I dag feller EFTA-domstolen dom i den betente havnekonflikten.
- LES OGSÅ:
– Ikke gått ut over kampmoralen
Forbundsleder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet sier de vil fortsette aksjonene, uansett hva EFTA-domstolen bestemmer.
– Dommen vil ikke ha noen umiddelbar innvirkning på det, sier han.
– Men hva synes medlemmene dine om å gå to og et halvt år uten å jobbe?
– Det er klart at de ikke synes det er noe ålreit. Men det har ikke gått ut over kampmoralen, sier han.
100 års havnemonopol kan være slutt, og alle havnekonfliktene må avsluttes, dersom EFTA-domstolen setter tariffavtalene til side, sier advokat Nicolay Skarning til NRK.
Det vil trolig bli en spesiell situasjon dersom to NTF/LO-tariffavtaler blir erklært ulovlige et par uker før lønnsforhandlingene på de samme avtalene starter opp.
Skarning representerer danske Holship i konflikten med Norsk Transportarbeiderforbund.
Transportarbeiderforbundet har tidligere vunnet saken både i tingretten og i lagretten.
- LES OGSÅ:
Krever fortsatt fortrinnsrett til lossing- og lasting
Kravet fra Transportarbeiderforbundet er at Holship må slutte seg til rammeavtalen for losse- og lastearbeidere.
– Det vi kommer til å holde fast ved, er det som er grunnlaget for disse tariffavtalene i Norge, og det er fortrinnsretten til losse- og lastearbeid, sier Johnsen.
Det er behov for stadig færre havnearbeidere og selskapene som driver havnevirksomhet vil gjerne benytte egne ansatte.
Den langvarige konflikten tærer på, innrømmer Johnsen, selv et tap i EFTA er ikke nok til å starte ny dialog med arbeidsgivere.
I stedet vil de vente på en avgjørelse i Norsk Høyesterett.