Hopp til innhold

Derfor kan ikke bransjen love Jensen lavere bensinpriser

Finansminister Siv Jensen og næringsminister Monica Mæland møtte i dag drivstoffkjedene for å få en forklaring på de høye bensinprisene. Men Statoil mener prisnivået er slik det skal være og at ballen ligger hos Jensen.

Pål Heldaas

PÅ TEPPET: Pål Heldaas fra Statoil uttaler seg om mekanikken om hvordan oljeprisen fungerer.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Prisen på råolje har falt kraftig det siste året, men holder pumpeprisen på bensin seg høy.

Finansminister Siv Jensen har derfor innkalt drivstoffbransjen til møte for å få klarhet i hvorfor det koster det det gjør å fylle bensin og diesel.

– Vi er opptatt av at lavere oljepris og reell nedgang i drivstoffavgifter skal komme forbrukerne til gode gjennom lavere priser på drivstoff, sier finansminister Siv Jensen.

– Pussig å være invitert

Men kommunikasjonsdirektør i Statoil fuel & retail Pål Heldaas beskriver det som «pussig» å være kalt inn på teppet til ministrene. Han vil komme med en forklaring, men det er kanskje ikke den forklaringen Jensen og Mæland ønsker seg.

Pål Heldaas, kommunikasjonsdirektør i Statoil fuel and retail Norge mener konkuransen fungerer.

SE VIDEO: Pål Heldaas i Statoil mener konkurransen i drivstoffmarkedet fungerer.

– Bensin- og dieselprisene har falt i Norge det siste året, men ikke i nærheten av råoljeprisen. Vi kjøper i et helt annet marked enn råoljemarkedet.
Våre priser er innkjøpspriser på ferdig raffinerte produkter. Det er de prisene vi må ta videre ut til kundene våre, sier Heldaas til NRK før møtet.

Han mener det hadde vært mer naturlig å kalle inn oljeselskapet Statoil til møtet.

– Hvis man ser på kvartalsresultatet til oljeselskapet Statoil, så er det rafinnerimarginene som løfter resultatene til Nordens største bedrift. Det burde sende finansministeren et klart og tydelig signal, sier Heldaas.

– Det er litt pussig å være innkalt, men det er hyggelig å kunne meddele dem fakta, sier han.

– Jensen må kutte avgifter

Selv om Heldaas friskmelder sitt eget prisnivå, sier han det er to faktorer som må på plass for at pumpeprisen skal synke.

– Bensinprisen av 30 prosent innkjøpspris og 60 prosent avgifter. Enten må innkjøpsprisen eller avgiftene ned. Bensinstasjonene tar bare noen få øre i margin på drivstoffet, og vi kan ikke påvirke selve prisnivået – det kan finansministeren, sier Heldaas.

Generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt Inger Lise Nøstvik hadde med seg statistikk over prishistorikken for norsk bensin.

– Bensinprisen i Norge har falt med 40 øre i Norge fra juni i fjor til juni i år. Bruttoavansen til selskapene ligger på samme nivå som i fjor, sier Nøstvik og bekrefter Heldaas' virkelighetsbeskrivelse.

– Hvis man fyller for 100 kroner, tar staten 60 av dem og 30 går til innkjøpsprisen. I dag skal vi diskutere om selskapene sitter igjen 11 eller 12 kroner av den hundrelappen, sier Nøstvik.

– Nyttig

Finansminister Siv Jensen sa etter møtet at det var nyttig å få høre bransjens versjon.

– Samtidig holder Konkurransetilsynet på med sin undersøkelse av dette, og etter at det er gjennomført vil det være mulig for oss å avgjøre om og hvilke tiltak vi må sette i verk, sier Jensen til NRK.

Dette er det andre møtet på et drøyt halvår ministrene har med drivstoffbransjen.

– Vi så at prisfrysen på avgiftene vi fikk gjennomslag for i høst kom til syne på pumpeprisene ved årsskiftet. Men så har vi sett at prisene har steget de siste månedene. Derfor vil vi følge utviklingen over tid og så får vi komme tilbake til hva vi vil gjøre, sier Jensen.

AKTUELT NÅ