Høyres pressekonferanse - Høyres kommunikasjonsrådgiver Hans Kristian Thorbjørnsen og stortingsrepresentant Bent Høie presentere tirsdag sine visjoner for de neste to tiårene for pressen. - Foto: Siv Sandvik / NRK

Høyres kommunikasjonsrådgiver Hans Kristian Thorbjørnsen og stortingsrepresentant Bent Høie presentere tirsdag sine visjoner for de neste to tiårene for pressen.

Foto: Siv Sandvik / NRK

– Velgerne faller av i første sving

Høyre serverer visjonene sine som tørre kjeks, mener PR-rådgiver. – De gjør det unødvendig tungt.

Haakon B. Schrøder - Kommunikasjonsrådgiver Haakon B. Schrøder tror ikke Høyres visjoner når velgerne. - Foto: Per Heimly /

Kommunikasjonsrådgiver Haakon B. Schrøder tror ikke Høyres visjoner når velgerne.

Foto: Per Heimly
Språkforsker ved Handelshøyskolen BI, Berit von der Lippe. - Språkforsker Berit von der Lippe ved Handelshøyskolen BI mener Høyre gjør klokt i å fokusere på framtiden.Scanpix

Språkforsker Berit von der Lippe ved Handelshøyskolen BI mener Høyre gjør klokt i å fokusere på framtiden.

Foto: Scanpix

Høyre slo på stortromma da de inviterte til pressekonferanse i dag. Denne gangen skulle det ikke handle om dagsaktuelle politiske utspill, men om selveste nasjonens fremtid.

– Høyre skal ha skryt for å være visjonære, sier kommunikasjonsrådgiver Haakon B. Schrøder, etter å ha gått gjennom programkomiteens arbeid som ble lagt fram i dag.

– Som tørre kjeks

Under tittelen «Norge 2030 – hvor vil vi?» åpner partiet for en bred debatt med både velgere og medlemmer.

Ved hjelp av ordene «bærekraft», «konkurransekraft »og «livskraft» legger Høyre grunnlaget for det de mener er de viktigste debattene i tida framover.

Hovedbudskapet er at fall i oljeinntekter og eldrebølgen truer velferdsstaten. En ny kurs trengs, og Høyre er det partiet som best kan styre den norske skuta. Målet er å sikre den norske modellen.

Schrøder tror imidlertid ikke Høyre vil nå fram med sine nye visjoner til den jevne velger.

– Man skal være mer enn over gjennomsnittet politisk interessert for å absorbere denne retorikken. Selv tørre kjeks er lettere å svelge unna – uten vann, sier han, og legger til at den jevne velger faller av i første sving.

Kamp om Norges suksess

Professor i retorikk ved Universitetet i Bergen, Jens E. Kjeldsen, mener Høyre her kjemper en definisjonskamp om hvem som eier historien om Norge og velferdsstaten.

– Det er en kamp om hvem som har skapt Norge, sier han til NRK.no.

Koblingen mellom Arbeiderpartiet og velferdsstaten står sterkt i Norge, sier professoren.

For at Høyre skal vinne nordmenns hjerter, må de også framstå som det mest troverdige velferdsspartiet.

– For Høyres del er det ikke snakk om en helomvending, men arrestering av det de mener er en ukorrekt myte om at de har vært et kalkulatorparti.

– Høyre har derfor beveget seg vekk fra mye av retorikken de brukte tidlige på 2000-tallet, sier han og peker på at Høyre tidligere kunne framstå som et «kalkulatorparti» som brukte mye energi på å kritisere andre partier.

Roser Høyres strategi

Kjeldsen er langt mer positiv til Høyres visjonsarbeid enn det Schrøder er. Snarere enn å karakterisere Høyres visjoner som tørre og kjedelige, mener professoren at Høyre bedriver politisk drilling preget av åpenhet.

– Det framstår som om de tenker politikk på en annen måte, sier han.

Førsteamanuensis Berit von der Lippe ved Handelshøyskolen BI påpeker at Høyre nå har en unik mulighet til å framstille seg selv som et velferdsparti på lik linje med Ap.

– Generasjonene som har vokst opp med velferdsstaten tar den for gitt, det er noe «naturlig» som bare er der. De ser ikke det politiske i det, sier von der Lippe.

Ap frykter Høyre

Hun er heller ikke overrasket over at Høyre ikke bruker mye av tiden sin på å snakke stygt om regjeringa.

– De vet at Norge er et unikt land, og hvis de klager vil de lett framstå som sutrete, sier hun.

– Når de i stedet ser framover kan det oppfattes som visjonært, mens mange ser på Ap som et traust parti som har stagnert, sier hun.

Et internt strateginotat som TV2 omtalte sist uke viser at også Ap frykter at Høyre skal vinne troverdighetskampen.

I notatet står det at Høyre seiler opp som Aps hovedmotstander.

Ifølge analysen til generalsekretær Raymond Johansen har Høyre få svake punkter og et stort velgerpotensial. Aps frykt er at Høyre skal stjele «deres» velgere.

Ifølge von der Lippe gjorde Høyre et riktig grep da de la bort kalkulatoren og fant fram bilder av smilende barn og grønne enger.

– De har plassert seg selv i godhetens regime og retorikk. Det vi ser nå er et spill mellom to ikke så veldig ulike partier, sier hun til NRK.no.

NRK setter pris på at mange bidrar med meninger, erfaringer og synspunkter i kommentarfeltet. Takk for at du begrunner dine meninger og avstår fra personangrep. Innlegg som ikke følger våre regler for deltakelse kan bli slettet.

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)