– Det begynner jo å nærme seg et normalt menneskelig nivå, sier Petter Kokkin fornøyd.
Hos ST1 på Ullevål i Oslo kunne han mandag fylle tanken med bensin til 11,88 kroner literen. Det er flere år siden sist det har vært like lavt.
– Jeg har aldri sett maken, sier Kokkin, som mener han har spart 240 kroner på en full tank.
– Det er verdt å ta med seg. Tidligere i dag så jeg flere bensinstasjoner med bensinpriser på titallet.
– Lever sitt eget liv
– Med så lave priser er det ingen fortjeneste, vi tjener ikke penger med så lavt prisnivå som vi har sett enkelte steder, sier Knut Hilmar Hansen i Statoil Fuel & Retail til NRK.
De opererer i likhet med de tre øvrige store bensinkjedene med veiledende priser på over 14 kroner literen. Når prisene synker under tolv kroner på det laveste, som er tilfellet flere steder i landet nå, mener han det er den lokale konkurransen som er årsaken.
– Prisene lokalt ute på pumpene, prisen du betaler, lever sitt eget liv i takt med konkurransen lokalt.
Prisene var lavest før klokken tolv mandag, men forventes å synke frem mot torsdag 1. januar igjen. At de er så lave som de har vært i romjula er likevel ikke vanlig, forteller Hansen i Statoil.
– Jeg har jobbet i denne bransjen i 25 år, og det er veldig lenge siden prisene har vært så lave.
- Les også:
Synkende oljepris
Næringsminister Monica Mæland tror prisene som nå dukker opp rundt omkring delvis skyldes at den synkende oljeprisen har begynt å merkes.
– Det er nok tre ting som spiller inn, for det første har det nok tatt tid før fallet i oljeprisen har fått noen merkbar virking, sier Mæland.
Hun legger til at også de varslede avgiftsendringene og den lokale konkurransesituasjonen har mye og si.
– Hva synes du om at Statoil ikke tjener penger på at stasjonene selger bensinen så billig?
– Det vil jo ikke være bærekraftig over lang tid, sier Mæland.
- Les også:
Mener lokal konkurranse er årsaken
Prisen på drivstoff er ifølge Statoil Fuel & Retail bygd opp av 60 prosent avgifter og 30 prosent innkjøpspris, mens ti prosent er selskapenes andel av pumpeprisen. Hansen avviser at oljeprisen har så veldig stor del av æren for lav pris.
– De henger ikke nødvendigvis sammen, dette er hovedsakelig på grunn av lokal konkurranse.
Han forteller at den enkelte bensinstasjonene stort sett tjener på butikkdriften, mens de som kjede tjener mest på bensinprisen. Når prisen nå er lav, tjener de dermed tilsvarende, sier han.