Hopp til innhold

– Bilfritt sentrum dreper byen

Carl I. Hagen (Frp) mener det nye byrådet i Oslo er i drømmeland når de ønsker seg bilfritt sentrum. – Hva lille Oslo gjør har ingen betydning for klimaet, mener han.

Carl I. Hagen

Carl I. Hagen mener det nye byrådet i Oslo er på bærtur når de ser for seg et Oslo sentrum uten biler.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Gruppelederen i Oslo Frp er nådeløs overfor det nye byrådet i Oslo. Byrådspartiene la mandag fram byrådserklæringen for 2015-2019, der de blant annet går inn for bilfritt sentrum i hovedstaden.

– Jeg er veldig forbauset over Arbeiderpartiet som har blitt med på dette forslaget fra drømmerne i SV og Miljøpartiet de Grønne. De aller fleste andre ser vel at bilfritt sentrum er urealistisk, sier Hagen.

De tre partiene har ikke helt bestemt seg for hvilke områder i sentrum som skal slippe unna privatbilister, men ønsker å lage et finmasket nett av bilfrie gater i hele indre by.

– Ingen betydning for klimaet

– Jeg gleder meg til å se ordføreren, varaordføreren, statsråder, stortingspresidenten og andre mennesker gå til jobb eller ta trikken. Det blir urettferdig dersom det skal være lov å kjøre bare for de som har sikkerhetsvakt fra PST, mener Hagen.

Han mener klimahensyn ikke er god nok grunn for å stenge byen for biler.

– Hva lille Oslo gjør har ingen betydning for klimaet. De kostnadene som påføres Oslo ved å stenge byen kunne vært brukt andre steder i verden der man hadde fått mye mer igjen for pengene.

Frykter butikker må stenge

Gunnar Larssen

Gunnar Larsen i Oslo handelstands forening sier de ønsker dialog med den nye byrådet for å få til en løsning som bidrar til et levende sentrum.

Foto: Oslo handelsstands forening

Oslo handelstands forening er skeptisk, men har invitert Arbeiderpartiet til et møte for å diskutere hvordan et slikt tiltak kan gjennomføres.

– Vi frykter at butikker må stenge. Når en del av kundegruppen svikter, gjerne kjøpesterke kunder som kommer med bil, ser butikkeierne seg nødt til å legge ned, sier administrerende direktør i handelstandsforeningen, Gunnar Larsen til NRK.

Han tror et sentrum uten biler vil gjøre bykjernen mindre levende.

– En rekke bransjer vil få problemer. Handel gjør byen levende. Det er allerede slik at mange som er avhengig av bil for å gjøre større kjøp, heller reiser til kjøpesentre utenfor byen. Denne utviklingen vil eskalere.

AKTUELT NÅ