Hopp til innhold

Vil ha større fokus på bilbeltebruk i buss etter ulykken i Lavangsdalen

Statens havarikommisjon for transport (SHT) vil ha større fokus på idrettslag og beltebruk etter dødsulykken som tok fem liv i Lavangsdalen i Troms i fjor vinter.

Ulykke

I alt 64 personer var involvert da en buss, en minibuss og en personbil frontkolliderte i Lavangsdalen.

Foto: Tom Benjaminsen / SCANPIX

Fem personer døde i den store ulykken på E8 i Lavangsdalen i Troms i januar i fjor.

En personbil på vei sørover kom over i motgående kjørefelt, og frontkolliderte med en turbuss. Bussen fikk skrens, passerte to biler, og frontkolliderte med en minibuss.

To av de fire som satt i personbilen, blant dem føreren, omkom i ulykken.

Tre av dem som satt i minibussen mistet også livet, og 14 personer ble sendt til sykehuset i Tromsø, fire av dem med alvorlige skader.

Brukte ikke belter

Over ett år etter ulykken har ikke SHT kommet fram til en entydig konklusjon på hvordan ulykken kunne skje.

SHT har ingen indikasjoner på at det var en selvvalgt ulykke. Ulykken skjedde på en rett strekning på en vei med normalt forutsigbart vinterføre.

I sin rapport kommer kommisjonen likevel med to sikkerhetstilrådinger.

Havarikommisjonens undersøkelser har avdekket at verken bussjåføren eller noen av passasjerene brukte bilbelte.

Bussen hadde 42 håndballungdommer og voksne ledere som passasjerer.

Ulykke

Fem personer omkom i ulykka på E8.

Foto: Bjørnbakk, Jan-Morten / NTB scanpix

Kommisjonen stiller seg kritisk til at sjåføren ikke selv brukte bilbelte. Sjåføren hevder han oppfordret til å ta på sikkerhetsseler da turen startet. Men ingen av passasjerene som har forklart seg for kommisjonen, kan huske dette.

«SHT er kritisk til at de voksne personene i bussen ikke på eget initiativ fulgte opp at ungdommene som var med i bussen brukte bilbelte», heter der i rapporten.

– Norges Idrettsforbund er en betydelig aktør i transportsammenheng. Det er svært viktig at de er påpasselige med å bruke bilbelter når de transporterer sine medlemmer, sier Rolf Mellum, avdelingsdirektør i SHT.

Mistet styring på bussen

Etter kollisjonen med personbilen, ble styringen til bussen ødelagt.

Dermed kunne den ikke styre unna minibussen, og det første til det andre kraftige sammenstøtet i møteulykken.

SHT mener også at Statens vegvesen sammen med buss- og lastebilnæringen må jobbe med å få i gang tiltak som minsker muligheten for at tunge kjøretøy mister styringen etter en frontkollisjon.

Ulykke

E8 er hovedveien mellom Tromsø og Nordkjosbotn (E6).

Foto: Tom Benjaminsen / NTB scanpix

Peker på sikkerhetstiltak

Mellum forteller at SHT ønsket å se nærmere på ulykken fordi den ga dem muligheten til å peke på flere ting som kan øke sikkerheten i trafikken, og at det var en ulykke som kunne fått et enda større skadeomfang.

I turbussen satt unge håndballspillere fra Alta, på vei til en nyttårsturnering i Tromsø. Ingen av dem ble alvorlig skadd i ulykken.

29 av de 42 passasjerene i bussen fikk lettere skader i ulykken.

– Vi har interesse for at idrettsbarn skal transporteres så trygt som mulig. Vi skal behandle rapporten hos oss og komme med noen tilbakemeldinger til idrettslagene, sier Per Tøien i Norges Idrettsforbund.

Han sier at idrettsforbundet tar rapporten svært alvorlig, og at den gir dem en påminnelse om at dette er et viktig tema.

– Vi ser her at vi bør komme med noen råd eller retningslinjer, sier Tøien.

Reddet av rekkverk

Rekkverket som var montert på begge sider av veien spilte inn på to måter.

De hindret på den ene siden både bussen og minibussen i å foreta en unnamanøver. Men de sørget også for at begge bilene holdt seg på veien.

«Rekkverket reduserte dermed også risikoen for en ulykke med ytterligere forhøyet alvorlighetsgrad», heter det i rapporten.

Kolleger omkom

I minibussen satt det ansatte ved Narvik sykehus på vei hjem fra et møte i Tromsø. Tre av dem omkom. Ett år etter ulykken kjørte flere av kollegene den samme veien på vei fra Tromsø.

– Det har vært en spesiell dag i dag – for alle oss på UNN
, forteller Jon Harr, overlege ved UNN i Narvik.

I alt var 57 personer involvert i ulykken.

Da de rykket ut til stedet, visste de ansatte fra Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) ennå ikke at det var kolleger blant de skadde og omkomne

Den foreløpige rapporten fra havarikommisjonen kom i januar i år. Den pekte på at bedre veier med midtrabatt er viktig forebygging mot slike ulykker.

Nå sendes rapporten til samferdselsdepartementet, som tar saken videre til Statens vegvesen.

-Vi håper og forventer at tilrådingene blir fulgt opp, så vi får bedre sikkerhet i kjølvannet av rapporten, sier Mellum.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark