Hopp til innhold

Ett år siden dødsulykken i Lavangsdalen

Ett år etter trafikkulykken på E 8 i Lavangsdalen, der fem personer omkom, er det fortsatt ikke klart hva som forårsaket tragedien.

Omkom i ulykke i Lavangsdalen i Troms

Tre ansatte ved sykehuset i Narvik og en far og sønn fra Melbu omkom i den alvorlige trafikkulykken på E8.

Foto: Bjørnbakk, Jan-Morten / SCANPIX

For ett år siden skjedde det fatale. En buss, en minibuss og en personbil kolliderte på E8 i Lavangsdalen i Troms. Fire ble alvorlig skadd – fem personer omkom.

Blant de omkomne var tre ansatte ved Narvik sykehus på vei hjem etter et møte i Tromsø. I dag kjørte kolleger av dem samme ruta.

– Det har vært en spesiell dag i dag – for alle oss på UNN, forteller Jon Harr, overlege ved UNN i Narvik.

Hørte om ulykken på radioen

Harr var på ledermøtet i Tromsø også i fjor. Han kjørte hjem i egen bil etter de andre, og hørte om ulykken på radio.

– Vi var noen kollegaer som lå bak ulykkesbussen, cirka en halvtime etter. Det var noen veldig spesielle timer da vi ble klar over at våre nære kollegaer var involvert i ulykken.

– Vi følte oss maktesløse

Dødsulykke i Lavangsdalen i Troms

Fire personer ble alvorlig skadd og fem omkom i den verste trafikkulykken på lang tid.

Foto: NRK

Harr forteller om følelsen han hadde – da han skjønte at hans kollegaer var involvert i den alvorlige ulykken.

– Man føler seg maktesløs når man sitter i bilen noen kilometer bak ulykkesstedet og ikke kan gjøre noen ting, sier han.

I dag skal Harr reise hjem til Narvik i buss, sammen med flere kolleger. En spesiell dag, og en spesiell tur.

Det er gått ett år siden vi mistet 3 gode arbeidskamerater. Vi tenker ekstra mye på dem i dag og gjør oss noen tanker om hvor sårbart livet er, avslutter Harr.

Årsaken fortsatt ukjent Frigir navnene på de omkomne

Dødsulykken i Lavangsdalen i Troms

Sammenstøtet mellom bussen, personbilen og minibussen var kraftig.

Foto: Per Einar Grønmo / NRK

Statens Havarikommisjon for Transport har foreløpig ikke konkludert rundt årsaken til ulykken – som involverte en buss, en personbil og en minibuss.

Men fredag kom en foreløpig rapport. Denne peker på at bedre veier som er adskilt med midtrabatter er viktig for å forebygge mot slike ulykker.

– Vi skal ikke si noe om straff og skyldspørsmål, kun lete etter læringsområder som kan brukes til trafikksikkerhetsarbeidet videre. Håpet er at den ferdige rapporten skal bidra til å øke sikkerheten, sier Rolf Mellum, avdelingsdirektør ved Statens Havarikommisjon for transport.

Havarikommisjonen skal være ferdig med rapporten i slutten av februar.