Hopp til innhold

Får attest for å slippe bilbelte: Leger utsetter bilførere for høyrisiko

Den anerkjente professoren Inggard Lereim retter sterk kritikk mot leger som gir pasienter legeattest for å slippe bilbelte. – Det er vanskelig å akseptere at vi leger utsetter pasienter for denne faren.

Ingaard Lereim bilbeltebruk

Mann med legeerklæring omkom i trafikken uten sikkerhetsbelte. Han hadde klaustrofobi, og fikk fritak av lege for å slippe bilbelte.

Foto: Scanpix/NRK

For rundt fire år siden omkom en mann i en møteulykke. Statens Havarikommisjon for transport (SHT) dybdeanalyserte dødsulykken, og har slått fast at mannen trolig hadde overlevd om han hadde brukt sikkerhetsbelte.

Føreren hadde klaustrofobi og fikk legeerklæring på at han slapp å bruke sele. Mannen er ikke den eneste med bilbeltefritak som har omkommet i trafikken.

– Jeg forstår ikke at leger våger å skrive slike attester for sine pasienter. Jeg skulle ønske man kunne stoppe dette umiddelbart, sier Inggard Lereim, professor og leder av Norsk og Nordisk trafikkmedisinsk forening, til NRK.no.

– Praksisen må bort

SHT fant ut av at mannen hadde fritak for bilbeltebruk da de gjorde en nærmere undersøkelse, og setter nå spørsmålstegn ved legers praksis med å gi dispensasjon for bilbelte. Det samme gjør fagfolkene – Lereim vil ha slutt på praksisen.

– Ved å skrive en attest for beltefritak setter man pasienten i en høyrisikosituasjon. Leger skal bidra til å holde sine pasienter friske og uskadet – ikke sette livet deres i fare, sier Lereim.

Lereim har over 20 års erfaring som lege og professor i medisin, og er mest kjent som idretts- og trafikkmedisiner. Han har undersøkt trafikkdrepte utallige ganger for å finne årsaker. At leger gir fritak for bilbeltebruk har vært praktisert i lang tid. Mange har lidd samme skjebne som mannen med klaustrofobi, sier Lereim.

– Jeg tror ingen har full oversikt over hvor mange liv som har gått tapt på grunn av slike attester, men man vet at det forekommer, sier Lereim.

– Det har vært innlysende i årtier. At leger likevel våger å skrive slike attester, er trist, legger han til.

– Ønsker ikke gå inn i en debatt nå

Magnhild Meltveit Kleppa

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier til NRK.no at hun ikke ønsker å gå inn i en debatt rundt at leger kan gi fritak for bilbeltebruk.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier til NRK.no at hun ikke ønsker å gå inn i en debatt om at leger kan gi fritak for bilbeltebruk.

– Jeg ønsker ikke å gå inn i en diskusjon om fritak fra kravet om bilbelte av medisinske årsaker nå. Det overlater jeg til fagfolkene. Det som er viktig for meg er å få flere til å bruke bilbelte. Jeg har nå satt i gang et arbeid for å få flere til å bruke bilbelte. Blant tiltakene som vurderes, er nye typer sanksjoner rettet mot de som ikke bruker belte i bil, skriver Kleppa i en e.post til NRK.no.

Lereim på sin side er uenig, og mener straff ikke er en løsning.

– Straff er ikke et ideelt middel. Så lenge anledningen til å skrive slike attester juridisk er der, vil man alltid finne noen leger som ikke er så nøye på vurderingen, sier Lereim.

Låst fast i EU-regler

Norge er bundet av et EU-direktiv som gjør det mulig å få fritak for bilbeltebruk av medisinske årsaker. Direktivet spesifiserer imidlertid ikke når slikt fritak kan gis. Lereim mener regelendring må til siden Norge er bundet til å følge EU-bestemmelser.

– Hvordan kan man fjerne denne praksisen?

– Det måtte være ved en regelendring, men Norge er bundet av EU-bestemmelser i som hindrer at vi kan nekte praksisen. Den burde fjernes, og vi burde få en skarpere vurdering av dette på ny, også fra politisk hold, sier Lereim.

Lereim gjorde opp sin mening rundt praksisen for 20 år siden, og har hatt fagfolk innenfor medisin på sin side hele veien.

– Det første vi kan gjøre er å heve terskelen for aksept for slike attester. Jeg vil drøfte med Legeforeningen om vi etisk kan gjøre noe med dette. Vi har i det minste rett til å overføre kunnskap, sier Lereim.

74 hadde legeerklæring

63.000 biler ble kontrollert i Statens vegvesens bilbeltekontroller i slutten av mai i 2011. Av de kontrollerte hadde 74 personer fritak for bilbeltebruk, men dette gir ikke et troverdig bilde på virkeligheten.

For det finnes ingen oversikt over hvor mange i Norge som har legeerklæring med fritak for bilbeltebruk.

SHT dybdeanalyserte til sammen åtte møteulykker i Norge mellom 2008 og 2009, det ble slått fast at flere kunne overlevd om de hadde brukt belte. Tallene er dyster lesing etter flere år med kampanjer for beltebruk.

– Vi oppfordrer legene til å være bevisste på risikoen før de vurderer dispensasjon fra beltebruk, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet.

AKTUELT NÅ