Hopp til innhold

Får to selvmordssamtaler om dagen

Når det nærmer seg påske blir ensomheten ekstra tyngende. Kirkens SOS i Nord-Hålogaland har mottatt to selvmordsnære samtaler hver dag de siste dagene.

Svanhild Posti

Leder av Kirkens SOS i Nord-Hålogaland, Svanhild Posti, leser fra en bønnebok, hvor de frivillige har skrevet ned sammendrag etter vaktene sine.

Foto: Elise Holdal / NRK

Vi vet en del om hva som skal til for et godt liv, og da er relasjoner til andre mennesker kanskje det viktigste.

Svanhild Prosti, Kirkens SOS

– Ensomhetsfølelsen er kanskje den viktigste årsaken til at folk ringer hit. Folk mangler nettverk, de har mistet kontakten med venner og familie. Vi vet en del om hva som skal til for et godt liv, og da er relasjoner til andre mennesker kanskje det viktigste. Livet kan oppleves bra i kraft av andre, sier Svanhild Posti, leder for Kirkens SOS i Nord-Hålogaland.

Hun er daglig leder for den selvmordsforebyggende telefontjenesten med kontor i Tromsø. Ett av 13 nasjonale sentre.

På nasjonal basis besvarte de 184.000 telefoner i fjor. 4.200 av dem ble tatt imot av de opp mot 60 frivillige som jobber ved kontoret for Nord-Hålogaland.

Når det nå nærmer seg påske, merker Posti og de andre en liten økning i antall henvendelser.

Flere telefoner i høytidene

– Det er ikke skyhøye tall, men vi får alltid flere telefoner rundt høytidene. Det er da manglende relasjoner og savnet etter familie og venner blir ekstra merkbart. De siste ti dagene har vi mottatt to såkalte selvmordsnære telefoner hver dag, forteller hun.

– Det er ikke nødvendigvis folk som skal ta selvmord, men de baler med tanken.

Personene som tar imot disse samtalene er vanlige mennesker som har fått nødvendig kursing. Svanhild Posti forteller at de som ringer inn ofte setter pris på at det er medmennesker og ikke profesjonelle psykologer som tar telefonen når de ringer.

tenner lys

Kirkens SOS bruker å tenne lys for dem som ringer med problemene sine.

Foto: Elise Holdal / NRK

Takknemlige

– Folk ringer for å snakke med et medmenneske. At de som sitter i den andre enden gjør dette på frivillig basis setter innringerne stor pris på, sier hun.

– Men hvordan klarer vanlige mennesker å håndtere samtaler med noen som vurderer å ta selvmord?

– De har fått nødvendig kursing og samtaler om hvordan de skal håndtere situasjonene. Våre folk er trent opp til å kunne stille spørsmålet om det er så vanskelig at du tenker på å ta ditt eget liv. Det er et dramatisk spørsmål, men det viser seg gang på gang at innringerne er takknemlige for at spørsmålet blir tatt opp, forteller Posti.