Hopp til innhold

Kirkens SOS trenger flere frivillige - Snart starter de også chattetjeneste

Kirkens SOS her i fylket utvider snart tilbudet sitt med chattetjeneste på internett. Tilbudet kommer i tillegg til telefontjenesten.

Magne Kjell Bjørge

Kirkens SOS starter snart chattetjeneste.

Foto: Markus Plementas / NRK

Tre av sentrene til Kirkens SOS har prøvd å tilby chattetjenester for å hjelpe de som trenger noen å snakke med. Organisasjonen mener at chattetjenester har blitt benyttet av såpass mange at nå vil Kirkens SOS i Møre og Romsdal også tilby tjenesten.

– Vi ser at det er særlig ungdom som benytter seg av den, og flest unge jenter, sier Magne Kjell Bjørge i Kirkens SOS i Møre og Romsdal.

Foretrekker å chatte

Bjørge sier at de har erfaringer med at noen foretrekker å kommunisere ved hjelp av tastaturet.

– Det er kanskje mindre farlig, eller mindre nært, å snakke om seg selv og egne problem gjennom et tastatur, enn å snakke til en stemme, sier han.

Bjørge sier at de også har erfaring med at etter at en har oppnådd kontakt via chat, er det mange som tar kontakt på telefon senere.

Trenger flere frivillige

– Vi trenger flere frivillige både til telefontjenesten og chattetjenesten, sier Bjørge.

Han forteller om store utfordringer med å drive en døgnåpen krisetelefon. Per i dag har de 120 frivillige som besvarer mer enn 15 tusen henvendelser bare i Møre og Romsdal.

– Det er ganske mange timer på vakttelefonen. Så vi trenger flere, sier han.

Frivillige får kursing

Bjørge tror mange kunne tenke seg å være frivillig på vakttelefonen, men ikke tør fordi de tror de ikke egner seg. Han oppfordrer alle som kunne tenkt seg å hjelpe til å ta kontakt til en uforpliktende prat.

– Man kan komme og se senteret og bli kjent med tjenesten vår, i tillegg til at vi inviterer til samtaler og kursing, så det er mange trygghetsnivå før en slipper til på krisetelefonen, sier han.

– Meningsfullt å være med på

Han forteller at de som er med som frivillige synes dette er meningsfullt.

– En lærer mye om seg selv og om samtalemetodikk og kommunikasjon. Det kan en nyttiggjøre seg av i andre sammenhenger også, for eksempel i jobbsammenheng. I tillegg er det klart at det å få være den privilegerte som får være på den frivillige enden av telefonen skaper også mye takknemlighet, sier han.

Bjørge sier at en møter mange mennesker som sliter og har det vondt ved å bemanne vakttelefonen.

– Og erfaringsmessig kan det variere hvem som sitter på den ene og den andre siden av telefonen, sier Bjørge.

Kirkens SOS i Møre og Romsdal håper å komme i gang med chattetjeneste til nyttår.