– Dette er sterkt beklagelig overfor kundene som ble rammet. Vi har selvsagt tilbakebetalt pengene så fort svindelen ble avdekket, men synes det er leit at noen av våre kunder ble utsatt for dette tillitsbruddet, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge.
- Les også:
Et landpostbud i en kommune i Troms er tiltalt i Nord-Troms tingrett for å ha svindlet både Posten Norge og Postens kunder.
Punktene i tiltalen inkludere blant annet:
- At mannen skal ha tilegnet seg minst 650.600 kroner fra Postens egen kassabeholdning. Pengene ble blant annet brukt på pengespill på nett.
- At han skal ha benyttet ni forfalskede uttakskort, og på den måten svindlet til seg 158.000 kroner fra en av postens kunder.
- At han skal ha brukt ni uttakskort til å svindle til seg 438.000 kroner fra en annen kunde.
- Han skal også ha åpnet kontoutskrifter som var sendt til de kundene han brukte i svindelen sin, for å dekke over handlingene sine.
Pengene mannen tok fra bankens kunder, ble brukt til å dekke underslaget i kassabeholdningen.
Sjelden kost
Mannen er også tiltalt for å ha unnlatt å levere innskuddskort på flere forskjellige innskudd da innskuddene ble gjort. Ved å vente med å levere innskuddene og innskuddskortene, oppnådde mannen uberettiget kreditt.
- Les også:
– Slike svindler opplever vi svært sjelden, og heldigvis avdekket Postens egne kontrollrutiner svindelen etter relativt kort tid, sier Eckhoff.
Egen sikkerhetsavdeling
Som landpostbud utfører du både post- og banktjenester i områder hvor det er langt til nærmeste faste postkontor eller post i butikk.
Eckhoff forteller at de har strenge sikkerhetsrutiner for å unngå tillitsbrudd eller lovbrudd.
– For eksempel blir det gjennomført kontroll på kassa til landspostbudene, så svindel vil bli oppdaget før eller siden. Vi har en egen sikkerhetsavdeling som hele tiden jobber med å avdekke slike ting, sier han.
– Hvilken betydning får dette for Postens renommé?
– Det får noen andre svare på.
Den tiltaltes forsvarer, Sven Chrogh, har foreløpig ikke vært tilgjengelig for kommentar.