Øksfjordtunnelen - Øksfjordunnelen har tidligere blitt omtalt som Norges farligste tunnel. Disse forholdene venter sjåfører som skal gjennom tunnelen midtvinters. 
- Foto: Rune Berg / NRK

Øksfjordunnelen har tidligere blitt omtalt som Norges farligste tunnel. Disse forholdene venter sjåfører som skal gjennom tunnelen midtvinters.

Foto: Rune Berg / NRK

Skal fikse «Norges farligste tunell»

Den har blitt kalt «Norges farligste tunnel». Nå skal Statens vegvesen og fylkeskommunen i Finnmark gjøre noe med den.

Øksfjordtunellen binder kommunene Loppa og Hasvik sammen med resten av Finnmark. Men forholdene i tunnelen gjør befolkningen er engstelig.

Ødelagt isolasjon i taket har tidligere gjort at vannet kommer ned som regn når det ikke er frost.

Tunnelen er for smal til at to store biler kan passere hverandre andre steder enn på møteplassene, men selv der er det i trangeste laget.

Grete Ernø Johansen - Fylkesråd Grethe Ernø Johansen, mener tunnelen kan bli utbedret allerede til høsten. - Foto: Erik Lieungh /

Fylkesråd Grethe Ernø Johansen, mener tunnelen kan bli utbedret allerede til høsten.

Foto: Erik Lieungh

Utbedringer til høsten

I går befarte fylkesrådet Øksfjordtunellen sammen med veivesenet.

Fordi Øksfjordtunellen er en fylkesveg er det fylkeskommunens oppgave å prioritere midler til utbedringen.

– Øksfjordtunellen kan bli ferdig utbedret alt i høst, sier fylkesråd Grethe Ernø Johansen.

Statens vegvesen lager i disse dager ferdig sin rapport om hvor mye det vil koste å utbedre frost og vannsikring av tunnelen, samt det elektriske anlegget med lys på møteplassene i tunnelen.

– Den rapporten vil foreligge i slutten av mai, så vil kultur, næring og samferdselsutvalget i fylkeskommunen beslutte hva som skal gjørs videre, sier hun.

Video Tunnelsak - Foto: Nyhetsspiller /

Tidligere har Loppa-ordfører Jan-Eirik Jensen (Kp) vist stortingspolitikerne Bård Hoksrud og Jan- Henrik Fredriksen (begge Frp) Øksfjordtunnelen.

Går på økonomien

Ernø Johansen sier hun vil prioritere tunnelen selv om det kan gå ut over andre prosjekter.

– Vi har noe penger, så da blir arbeidet satt i gang i løpet av sommeren. Da skal det ta 3–4 måneder å gjøre den ferdig, etter det Statens vegvesen antyder, sier hun.

Flere nyheter