Øksfjordtunnelen er en del av riksvei 882 som binder kommunene Loppa og Hasvik sammen med resten av Finnmark.
Til tross for at Finnmark fylkeskommune har finansiert en del utbedringstiltak det siste året mener lokalbefolkningen fortsatt at tunnelen utgjør en sikkerhetsrisiko.
- LES:
- LES:
Innstillingen er ikke klar
Denne uka skulle fylkespolitikerne i samferdselsutvalget diskutert hva som skal gjøres videre med tunnelen. Grunnlaget for diskusjonen skulle være en innstilling fra administrasjonen. Den er ikke ferdig.
– På grunn av at det er behov for noen avklaringer er denne informasjonen blitt utsatt, sier samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi.
– Allikevel vil jeg tro at den politiske interessen for dette er såpass stor at det vil bli en diskusjon.
Hvorfor er ikke disse avklaringene på plass i tide?
– Det må du spørre Statens vegvesen om, sier Varsi.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Snakker enda med entreprenøren
Det er Statens vegvesen som har ansvaret for at utbedringsarbeidet som fylkeskommunen har betalt for blir gjennomført.
– Vi må gi en fullgod rapport til fylkeskommunen som beskriver hva som gjenstår av arbeid og hvordan vi eventuelt har tenkt å løse det. Det handler om at fylkeskommunen skal få et fullgodt bilde over situasjonen slik at det skal være noe å ta stilling til, sier avdelingsdirektør Bjørg Anita Joki i Statens vegvesen.
– Vi er enda i dialog med entreprenøren.
Vil koste mellom fire og fem millioner
Statens vegvesen regner med at dialogen med entreprenøren skal være avsluttet innen to uker. Joki mener det vil koste mellom fire og fem millioner kroner å få gjort det arbeidet som gjenstår i tunnelen.
Hun mener det i mellomtiden skal være trygt å kjøre gjennom tunnelen.
– De istappene det har vært fokus på ligger jo nede ved tunnelveggen, så det er overhodet ikke noe farlig å kjøre gjennom tunnelen, sier Joki.