Hopp til innhold

Slik blir busstilbudet i Harstad

Seks busslinjer, flere avganger i timen og buss hele dagen. Slik kan den nye busshverdagen i Harstad bli.

Buss Harstad

I Harstad kan det bli seks busslinjer, flere avganger i timen og buss hele dagen.

Foto: NRK

En ny rapport foreslår hvordan Harstadpakken kan legge til rette for fremtidens bussnett i Harstad. I følge rapporten kan det bli seks busslinjer, flere avganger i timen og buss hele dagen.

Det er etablert en egen kollektivgruppe som skal gi Harstad et nytt og moderne busstilbud. Arbeidsgruppen ledes av Troms fylkeskommune og består ellers av Statens vegvesen, Boreal Transport Nord, Harstad kommune og Troms fylkestrafikk.

– Vil ikke bli dyrere

Samlet skal det brukes 140 millioner kroner på den nye satsingen i Harstadpakken.

Nytt busstilbud i Harstad

Mange busslinjer skal byttes ut med et enkelt og tydelig linjenett i Harstad.

Foto: Statens vegvesen

– Flere og hyppigere avganger vil skape en mer effektiv og tilgjengelig bybuss, sier Terje Olsen, fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms fylkeskommune til NRK.

Olsen er fornøyd med forslaget til ny organisering av busstilbudet i Harstad som nå er lagt frem.

– Flere avganger og bedre bussforbindelser til tross, den planlagte forbedringa av kollektivtilbudet i Harstad vil ikke bli dyrere for passasjerene enn det er i dag, sier Olsen.

Bedre og enklere

Dagens tilbud består av mange busslinjer som starter opp og ender i Harstad sentrum. Rutetidene oppleves som uoversiktlige og det generelle busstilbudet er mange steder tynt, spesielt på ettermiddag og kveld.

– Denne type modell har de hatt suksess med i for eksempel Bodø, at mange busslinjer byttes ut med et enkelt og tydelig linjenett. Dette tror jeg vil funke i Harstad også, sier fylkesråd for samferdsel og Miljø i Troms fylkeskommune.

Den nye modellen betyr at passasjerene kan reise direkte mellom bydelene i Harstad, og eventuelt bytte buss i ulike knutepunkter.

Dette er forslaget:

  • Enkelt betalingssystem
  • Samle dagens busslinjer til 6 bybusslinjer, med økt frekvens
  • Alle linjer skal ha minimum én avgang i timen i tidsrommet 06.30-20.00
  • Gjennomgående bussruter mellom nord og sør uten opphold i sentrum
  • Minimum 2 avganger pr. time på de 4 mest trafikkerte linjene i tidsrommet 06.30-20.00

– Det vil gi en god og attraktiv løsning som vil gjøre at flere harstadværinger tar bussen, sier Terje Olsen.

Ferdig i 2017

Innen kort tid skal utredningen og forslaget opp til behandling i styringsgruppen for Harstadpakken samt til behandling i fylkesrådet. Deretter starter jobben med å planlegge innføringen av det nye busskonseptet.

– Denne rapporten er også et viktig innspill til arbeidet som er satt i gang med den nye sentrumsplanen. Blant annet vil løsningen som foreslås i rapporten gjøre at busstasjonen i Harstad sentrum blir overflødig, noe som vil frigjøre et stort areal midt i byen, sier Terje Olsen.

Målet er at ny bussløsning i Harstad skal være i drift fra 2017.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark