– LO er opptatt av at arbeidskonflikter og aksjoner skal foregå i lovlige former. Vi har ikke vært kjent med denne blokaden og har i dag sendt brev til LO i Tromsø og bedt dem avstå fra ulovlige blokader og at man avventer Arbeidsrettens dom, skriver LO-nestleder Tor-Arne Solbakken i en epost til Klassekampen.
Han viser til blokadeaksjonen mot streikebryteri i Tromsø Havn 11. juni der lederen av LO i Tromsø, Ronny Johansen, ble lagt i jern og lempet bort av Tromsø-politiet.
Bryggersjauerne i Tromsø har siden desember i fjor vært i sympatistreik etter at Transportarbeiderforbundet fikk nei fra arbeidsgiver til å få på plass tariffavtale i Risavika Terminal utenfor Stavanger. Streiken i Risavika ble i desember også utvidet til Mosjøen.
- Les mer:
- Les også:
Tar avstand
Selskapet Nor Lines, som driver hurtigruta, har svart på streiken med å bruke annet personell til lossing og lasting, noe LO har sett på som streikebryteri. NHO og Nor Lines har på sin side ment at alle de fem blokadene som hittil er gjennomført, er ulovlige.
LO-ledelsen har ment at både streiken og blokadene er lovlige.
– LO tar avstand fra det vi oppfatter som streikebryteri ved Tromsø Havn. Vi har derfor skrevet tvisteprotokoll med NHO og stevning vil snart bli oversendt Arbeidsretten med anmodning om rask behandling, skriver Solbakken.
- Les også:
- Les mer:
Må resignere
Nestleder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet sier at så lenge Arbeidsretten ikke har kommet med en avgjørelse, må fagbevegelsen avstå fra aksjoner.
– Er det tvist om kampmidlene er lovlige, må arbeidstakerne resignere inntil det foreligger en dom, sier han.
– Det er ikke veldig mange andre virkemidler vi har for at streiken skal være effektiv. Om gutta som er tatt ut i streik må stå og se på at Nor Lines bare tar inn andre for å gjøre jobben deres, er jo streiken død, mener Ronny Johansen, som sier han er klar til å delta dersom det blir nye aksjoner.
(NTB)