Hopp til innhold

Må betale over 630.000 kroner til Tollvesenet for dette gamle vraket

Den gamle lokalbåten som er under oppussing på dugnad kan nå bli til spiker, fordi foreningen som eier den ikke kan betale for seg.

Etter den gamle lokalbåten «Skogøy» ble hentet fra Sverige i 2011 krever Tollvesenet over 630.000 kroner i toll og moms fra foreningen «Skogøys venner».

– Slik som det ser ut nå vil Tollvesenet kanskje ta pant i båten, eller så ender den i verste fall som spiker, sier styreleder i foreningen, Håvard Gabrielsen.

MS Skogøy og styreleder Håvard Gabrielsen i Skogøys venner

Håvard Gabrielsen, styreleder i «Skogøys venner».

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Han er oppgitt over at hele prosjektet kan gå i vasken, etter foreningen allerede har brukt mye tid og penger på å berge båten fra Sverige.

– Hvordan skal vi få folk til å arbeide på dugnad med noe som kanskje blir til spiker, spør Gabrielsen.

Båten gikk i rute mellom Narvik og Svolvær i 30 år, og var viktig både i persontransport og ved frakt av gods.

I mars 1983 havnet båten i Sverige, og endte til slutt ferden i en kanal like utenfor Stockholm der den under navnet «Sea Side» sank og fikk slagside.

– Ikke hørt en dritt

Foreningen «Skogøys venner» som ble etablert i 2010, er godt i gang med å pusse opp fartøyet til samme standard som på begynnelsen av 80-tallet. Da de kjøpte vraket ble verdien satt til to millioner kroner.

– Det er veldig synd hvis Tollvesenet nå ødelegger hele prosjektet vårt med dette kravet på 630.000 kroner, sier styrelederen til NRK.no.

Det vil koste nærmere 60 millioner kroner og pusse opp MS «Skogøy», og store deler av jobben og beløpet er på dugnad.

– Det er byråkratiet som ødelegger for oss, og det aksepterer jeg ikke, sier styrelederen.

Men burde dere ikke sjekket dette på forhånd?

– I ettertid ser vi jo at vi burde gjort det, men vi har hatt base og holdt på med oppussingen rett ved der tollmyndighetene i Narvik holder til. Jeg forventer at de har en informasjonsplikt som alle andre statlige etater.

– Det har vært kjent lenge at vi hentet tilbake Skogøy, og vi har ikke hørt en dritt om at det skal fortolles og betales moms på vraket. Vi hadde aldri drømt om at vi skulle få et slikt krav i ettertid, sier Gabrielsen.

MS Skogøy utenfor Svolvær

MS Skogøy i sin glanstid på vei inn til Svolvær havn.

Foto: Tore Kristoffersen / (Privat)

– Spiller ingen rolle hva det er

Ifølge Merete Blomli fra Tollvesenet region Midt-Norge, er alle som passerer grensen inn til Norge pliktige til å fortolle varene de har med inn.

– Om varene er nye eller gamle – eller om det er gullringer, klær, tepper eller båter spiller ingen rolle. Det avgjørende er verdien av varen, som da blir grunnlaget for hva som må betales i avgift, sier Blomli til NRK.no.

Det beregnes 25 prosent merverdiavgift på varer som tas inn i Norge, samt at det skal betales moms på varer som har en verdi på over 6.000 kroner.

– Regelverket har noen fritaksgrunnlag som kan gjøre at man slipper å betale avgiftene, men da må den som importerer varen dokumentere at det kan være grunn for fritak. Avgjørelsen kan også påklages i ettertid.

– Hva skjer hvis Skogøys venner ikke betaler regningen?

– Alle skatt- og avgiftskrav som ikke betales innen fristen vil gå til tvangsinnkreving. Da vil staten sikre beløpet ved å ta pant i eventuelle verdier som tilhører den avgiftspliktige, avslutter Blomli.

«Skogøys venner» har anket kravet fra Tollvesenet.

Video MS "Skogøy" sin siste reis

I 1983 seilte MS Skogøy sin siste tur fra Narvik til Svolvær og tilbake. NRK lagde denne 15 minutter lange dokumentaren, basert på fotografier som ble tatt under turen av fotograf Harald Harnag. Produsent og kommentarer er lest av Kåre Sørensen.

Liggende med kjølen i været

En eksentrisk millionær kjøpte båten i år 2000, foretok oppmudring av en kanal utenfor Ekerø kommune og plasserte den der i påvente av en omfattende oppussing ved bruk av polske arbeidere. Så skar det seg totalt, stedet der «Seaside» lå i opplag eies av et firma som ville bygge boliger, og de ville ha båten vekk.

Båteieren nektet, og restaureringen avsluttet før den egentlig var satt i gang. Båten ble liggende åpent for rov og ran.

Høsten 2009 kantret båten. Angivelig fordi flere ventiler og koøyer er blitt fjernet av vandaler og tyver – samt at noen stoppekraner i motoren var stjålet.

Dermed ble den en gang så stolte båten liggende med kjølen i været og minner lite om arbeidshesten den var på 1960- og 70-tallet.

Gamle Skogøy ruster i en kanal i Sverige

Gamle Skogøy lå lenge og rustet i en kanal i Sverige.

Foto: John Inge Johansen