Båten som gikk i rute mellom Narvik og Svolvær i 30 år, har de siste årene ligget kantret i området utenfor Stockholm. Nå er båten hevet og Skogøys Venner skal inspisere båten for å avgjøre den kan slepes til Narvik, sier Håvard Gabrielsen.
Styreleder Håvard Gabrielsen i Skogøys venner reiser til Stockholm i dag.
– Vi kommer ter personer fra Nord-Norge og går om bord for å foreta inspeksjon av båten. I tillegg kommer to mann fra Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter i Kristiansand.
- Les også: «Skogøy» kan være spiker over helga
De skal ha med seg spesialutstyr for å måle tykkelse på skroget.
Ruster i Sverige
I første omgang er det viktig for Skogøys Venner å få avklar om båtens skroget er i så bra forfatning at det er mulig å iverksette slep og oppussing.
– Tilstandsrapporten vil være klar fredag, sier leder for Skogøys venner, Håvard Gabrielsen.
Han har stor tro på at Skogøy igjen skal seile på Ofotfjorden selv om det vil ta litt tid.
– Båten blir liggende i Narvik eller Ofoten-området i fem-seks år. Denne tiden vil vi bruke på å restaurere båten og få den i seilbar stand.
Da trenger Skogøys venner både penger og dugnadsinnsats.
– Ja, vil trenge mellom 25 og 30 millioner kroner, sier Gabrielsen.
Solgt til Sverige i 1983
MS «Skogøy» ble solgt i 1983 til et svensk firma – og båten har hatt mange funksjoner i Sverige hos forskjellige eiere de siste årene. Den første store forandringen var utvendig maling. Med helt hvitt skrog og nytt navn «Skogøy» – er det bare det gamle emblemet til Ofotens Damskibsselskap i baugen som vitner om hvem den hvite damen en gang var.
Millionær kjøpte båten
En eksentrisk millionær kjøpte båten i år 2000, foretok oppmudring av en kanal utenfor Ekerø kommune og plasserte den der i påvente av en omfattende oppussing ved bruk av polske arbeidere. Så skar det seg totalt, stedet der «Seaside» lå i opplag eies av et firma som ville bygge boliger, og de ville ha båten vekk.
Båteieren nektet, og restaureringen avsluttet før den egentlig var satt i gang. Båten ble liggende åpent for rov og ran.
Høsten 2009 kantret båten. Angivelig fordi flere ventiler og koøyer er blitt fjernet av vandaler og tyver – samt at noen stoppekraner i motoren var stjålet.
Dermed ble den en gang så stolte båten liggende med kjølen i været og minner lite om arbeidshesten den var på 1960- og 70-tallet.