– Jeg tror det ligger et stort potensiale som ikke er utnyttet i Pelle-filmene. Man kan bruke Pelle som en banebryter ut i verden, sier Signe Pahle, daglig leder i Filmfond Nord.
I dag møttes turistnæring, næringsliv og kommune for snakke om hvordan filmen kan øke interessen for Bodø-regionen. For nå jobbes det med finansiering av en tredje film. 80 prosent av filmen er allerede finansiert.
– Vi er nesten i mål, det mangler to-tre millioner kroner. Men vi har det travelt. Vi trenger å få finansieringen på plass mens de beste folkene er tilgjengelig. Dessuten vil vi gjerne ha filmen klar til Bodøs 200-årsjubileum i 2016, sier Pahle.
Derfor ber filmskaperne om hjelp fra næringslivet i Bodø, og mener de vil få mye igjen for å investere i en ny Pelle-film.
– Det er mange tusen barn rundt i verden som har sett filmen og har et forhold til den, og dermed også til Bodø, sier Pahle.
Solgt til 32 land
Pelle Politibil ble opprinnelig skapt av politimannen Åge Magnussen i Bodø på 80-tallet, og ble godt kjent gjennom blant annet barne-tv på NRK. Den første animasjonsfilmen med Pelle («Pelle Politibil går i vannet» fra 2010) ble solgt til hele 32 land. I fjor kom animasjonsfilm nummer to, «Pelle Politibil på sporet».
Det finnes bøker, hørespill og live actionfilm med Pelle.
- Les også:
Reiselivsnæringa innrømmer at de har vært for dårlig til å markedsføre Bodø og Nordland i kjølvannet av de to tidligere animasjonsfilmene om Pelle Politibil.
– Vi har ikke vært flink nok til å utnytte potensialet. En viktig grunn er at det først er nå man begynner å se hvordan man kan utnytte Pelle. Selv om Pelle snart blir 30 år, er tegnefilmene relativt nye. De når veldig mye lenger ut enn det barnetv-serien gjorde. Det gjør at de har et mye potensiale, sier Beate Tverbak, prosjektleder i Visit Bodø.
Disneyfilm førte til turistøkning
– På Vestlandet laget de reiser basert på Frosen og naturen der. Det kommer folk fra hele verden for å oppleve det sier Tverbak.
Nå håper turistnæringa på en lignende effekt i nord, men er klar over at turistene ikke kommer av seg selv.
– Jeg mener vi kan få til det samme som på Vestlandet hvis vi gjør jobben godt nok i forkant. Men det er viktig at vi har dette klart og tilbyr det samtidig som filmen kommer ut. Begynner vi planleggingen når filmen kommer på kino, blir det for sent, sier Beate Tverbak.