Hopp til innhold

Nå skal Norges fergeflåte bli miljøvennlig

Kun lav- og nullutslippsferger får frakte folk og biler over norske fjorder, fastslår stortingskomiteen. – Et riktig vedtak for Norge, mener elektrisk ferge-gründer.

Ampere Lavik-Oppedal

ELEKTRISK: Fergen Ampere på Lavik-Oppedal ble verdens første elektriske bil- og passasjerferge. Nå får fergen mye av æren for et nytt miljøvedtak.

Foto: Rune Fossum / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Energi- og miljøkomiteen ber regjeringen sikre at fylkeskommunale og kommunale ferger og hurtigbåter benytter lav- eller nullutslippsteknologi ved nye anbud.

Dermed skal alle 130 norske fergesamband fremover trafikkeres av miljøvennlige fartøyer.

– Dette er et veldig godt og riktig vedtak, både for fergeselskapene og for Norge, sier Terje Sjumarken, leder for Fjellstrand Verft.

De sto bak den internasjonalt anerkjente aluminiumsfergen «Ampere», som på elkraft trafikkerer Lavik-Oppedal på E39. Den sparer miljøet, men også fergeselskapene, for opptil 90 prosent av energikostnadene.

Heikki Eidsvoll Holmås

FORNØYD: Dette betyr sårt tiltrengte arbeidsplasser i norsk verftsindustri, sier Heikki Holmås (SV).

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Vil skape arbeidsplasser

SV, Venstre, MDG, KrF, Høyre og Frp står bak komitevedtaket, og saksordfører Heikki Holmås (SV) regner det som en formalitet at Stortinget videresender bestillingen til regjeringen.

Holmås mener vedtaket er viktig for miljøet, men også for næringslivet, fordi mange ferger må bygges om eller bygges nye.

– Dette betyr både lavere klimautslipp og sårt tiltrengte arbeidsplasser i norsk verftsindustri, som mange steder ligger nede grunnet oljekrisen. Det er en vinn/vinn-situasjon, sier Holmås.

Han mener «Ampere»-bakmennene skal ha deler av æren for vedtaket.

– Dette er en fjær i hatten til de som turte å ta sjansen på å bygge verdens første helektriske ferge, sier han.

– Knalltøff konkurranse

Stortingskomiteen avviser samtidig forslaget om å plassere naturgassferger i lavutslippskategorien. Her er hele vedtaket:

Fjellstrand Verft nå er i full produksjon etter permitteringer tidligere i år, men tross vedtaket er de fortsatt bekymret for fremtiden.

– Mer satsing på nullutslippsferger gir oss nye muligheter, men det er knalltøff konkurranse fra utenlandske verft. Designere hiver seg på ny fergeteknologi, og går sammen med fergeselskapene til utlandet for å få bygget billigere, sier Terje Sjurmarken.

Fjellstrand verft på Omastrand i Hardanger

LYSENDE FREMTID: Her på Fjellstrand verft kan det kanskje bli bygget mange elektriske ferger i fremtiden.

Foto: Fjellstrand AS

Han og resten av ledelsen sitter akkurat nå på strategisamling. Sjurmarken sier honnøren for «Ampere» betyr lite hvis de ikke klarer å bygge videre på satsingen.

– Det er litt surt, egentlig, hvis vi ikke får noe mer ut av det. Med høye lønnskostnader må vi satse på vårt eget design, og bruke innovasjon og oppfinnsomhet for å få bygget så billig og effektivt som mulig, sier han.

– Mange nye ferger

Holmås viser til at Veritas mener 52 norske fergestrekninger kan elektrifiseres, og tror det er duket for mye nybygging.

– Det er mange fergeanbud som går ut i årene som kommer, og en god del av fergene er også oppimot 50 år gamle, så vi ser for oss at det kan bli snakk om en god del nye ferger. Vi er også opptatt av å utlyse anbudene så tidlig som mulig, slik at verftene får oppdrag, sier han.