Hopp til innhold

Nå blir det dyrere å dra på Trolltunga

Besøkstallet på turistmagneten sprenger alle rekorder. Pågangen er så stor at Trolltunga Active snart ser seg nødt til å begrense antallet.

Trolltunga blir stadig mer populær blandt turister. Hovedutfordringen er at det ikke er telefondekning i området.

POPULÆRT: Dette synet får turister fra inn- og utland til å strømme til Skjeggedal.

– I sommer hadde vi 1600 besøkende på Trolltunga på én dag. Da var det halvannen times kø for å komme ut på Trolltunga. Kommer vi opp i to tusen, vil køen bli to-tre timer. Det kan ødelegge opplevelsen for folk, frykter Jostein Soldal i turistorganisasjonen Trolltunga Active.

Den 22 kilometer lange turen gir årlig folk fantastiske naturopplevelser og bilder de kan legge ut i sosiale medier, men Trolltunga er også kjent for utallige redningsaksjoner :

Tror på hundre tusen

Det spektakulære utsiktspunktet i Skjeggedal i Odda kommune har i år hatt nærmere 70.000 besøkende. 64.000 turgåere er registrert via tellemaskinen ved Brakufsi fram til 1. oktober.

Soldal regner med ytterligere to tusen har gått turen etter den datoen, i tillegg til rundt to tusen som gått Himmelstigen til Trolltunga.

Tallet innebærer en økning på seksti prosent i forhold til de 40.000 besøkende som kom i 2014.

Soldal forventer at den bratte kurven fortsetter å vokse oppover også neste år.

– Vi kommer nok til å nærme oss 100.000 i 2016, tror han.

Josten Soldal

VENTER TOPP I 2016: Jostein Soldal i Trolltunga Active, her ved stiens startpunkt i Skjeggedal.

Foto: Egil Torheim / NRK

Øker avgift fra neste år

Så mye mer kan ikke publikumstallet vokse, mener organisasjonen. Det er allerede innført parkeringsavgift på parkeringsplassene i Skjeggedal og Tyssedal, og nå må turistene belage seg på enda høyere takster.

– Denne avgiften vil bli satt opp foran kommende sesong. Vi ser også på muligheter for å legge en avgift på kollektivtransporten opp til Skjeggedal.

Inntektene herfra er øremerket infrastrukturtiltak som kommer turgåerne til gode, forsikrer han. Blant tiltakene er bedre skiltmerking, vedlikehold av stier og etablering av redningshytter underveis.

Det kan også bli iverksatt ytterligere tiltak for å begrense trafikken.

– Det kan også bli aktuelt å innføre bookingsystem for de rundt fire hundre parkeringsplassene og på plassene i bussene, slik at folk må bestille parkeringsplass og bussbillett på forhånd. Det er kun et fåtall som selv går opp de fem kilometrene fra Tyssedal, sier Soldal.