Fremskrittspartiet i Bergen var ikke fornøyd med traséalternativene som byrådet har lagt fram for Bybanen gjennom sentrum.
Derfor bestilte de sin egen utredning, med et tredje alternativ. Frp mener Bybanen bør starte i eksisterende trasé, med stopp utenfor Telegrafen – slik som i dag.
Tilbygg må rives
Deretter vil linjen strekke seg videre over parkeringsplassen utenfor Rådhuset, opp Peter Motzfelds gate, over Kaigaten og innunder Heggebakken ved Katedralskolen – før den kommer ut ved Sandviken kirke.
I utredningen, som er gjennomført av Multiconsult, legges det opp til at den nyeste delen av Katedralskolen må rives, dersom traseen skal bli virkelighet.
Det er ikke en forslag som fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) er villig til å stille seg bak med det første.
– Å foreslå det er problematisk. Vi har en hel mengde elever som går på Katedralskolen, som vi dermed ikke vil ha noen alternativ plassering til, sier Nilsen.
Sint byråd
Dersom deler av «Katten» må rives, er Fremskrittspartiets løsningsforslag at fylket kjøper tilbake deler av Tangs videregående skole.
– Det er totalt uaktuelt, spesielt med tanke på de begrensningene som ligger i reguleringene av eiendommen. Uansett er det helt uaktuelt å kjøpe tilbake det vi solgte for bare kort tid siden, sier fylkesordføreren.
Det er ikke bare fylkespolitikere som reagerer på Frps bybanevisjon. Heller byrådsleder Ragnhild Stolt-Nilsen er særlig fornøyd med forslaget.
Hun mener nemlig at Fremskrittspartiet burde ha varslet sine byrådspartnere i Høyre, da de bestilte utredningen, skriver BT fredag.
Reagerer på avvisningen
Varaordfører Tor Woldseth fra Fremskrittspartiet reagerer på den totale avvisingen av forslaget, og viser til at en rekke private bygg har blitt jamnet med jorda som følge av Bybaneutbyggingen.
– Når det er private bygg som skal rives av fylkeskommunen sin Bybane ser det ut til å være helt greit, da reagerer jeg på at fylkeskommunen ikke i større grad er åpne og fleksible når det gjelder fylkeskommunen sine bygg, seier Woldseth.