Hopp til innhold

Planlagte gjennomsnittsmålinger stoppes i hele landet

Regjeringen stanser alle planlagte gjennomsnittsmålinger i påvente av en ny rapport om effekten av slike målinger. Trygg Trafikk frykter konsekvensen blir flere alvorlige ulykker.

Gjennomfartsmåling

Det finnes 23 strekninger i Norge med gjennomsnittsmålinger, blant annet på riksvei 25 i Hernes i Elverum. Hva som skjer med disse snittmålingene blir ikke bestemt før etter at Vegdirektoratet har kommet med sin evaluering.

Foto: Dan Gaute Korsvold / NRK

En av strekningene som foreløpig blir uten gjennomsnittsmålere er Matrand – Sigenerssjøen på riksvei 2 sør i Hedmark. Her er stolpene til gjennomsnittsfartsmålerne satt opp.

Der blir de stående uten fotokamera, etter at regjeringen foreløpig har satt planlagte gjennomsnittsmålinger på vent i hele landet.

– Det blir ikke satt opp flere gjennomsnittsmålinger før denne evalueringen er gjort, og så vil regjeringa vurdere hva man gjør videre. Enten om man gjeninnfører gjennomsnittsmålinger eller ikke, men inntil det så er det ingen nye som blir satt opp, sier statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, til NRK.no.

– Mister fokus i snittmålinger

Frps stortingsrepresentant fra Hedmark, Tor André Johnsen, er begeistret for nyheten om at det foreløpig ikke blir snittmåling i Eidskog.

– Jeg holdt på å kjøre i grøfta da jeg fikk høre nyheten. Dette er en supersak. Da jeg fikk bekreftet at det ikke blir noen fotobokser og snittmålinger på denne strekningen av Bård Hoksrud, måtte jeg ta ham i hånda og takke, sier han til Glåmdalen.

SE VIDEO: Dette mener bilistene:

Regjeringen stanser alle planlagte gjennomsnittsmålinger i påvente av en ny rapport om effekten av slike målinger. Bilister mener dette.

Reporter Anne Næsheim/fotograf Knut Røsrud.

Statssekretær Hoksrud fra Frp er også fornøyd med at gjennomsnittsmålingene skal utredes. Han sier det blant annet er på grunn av trafikksikkerheten at tiltaket nå settes i gang.

– De stedene hvor det er gjennomsnittsmåling, blir folk veldig opptatt av å se på speedometeret og mindre opptatt av å se på veien. Det aller viktigste man gjør som sjåfør er å ha fokus på vei og trafikk, forteller han til NRK.

– Ulykker går ned

Trygg Trafikk mener Hoksruds forklaring om trafikksikkerhet ikke holder mål. Ifølge dem har gjennomsnittsmålingene har redusert antall trafikkulykker.

Hoksrud

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud fra Frp, vil utrede gjennomsnittsmålinger.

Foto: Åserud, Lise / Scanpix

– For trafikksikkerheten er det bekymringsfullt at de nå vil redusere antall fartsmålere. Statistikk viser at ulykker har gått ned 30 prosent på enkelte steder der slikt er innført, sier distriktsleder i Trygg Trafikk i Hedmark, Marianne M. Solbraa.

Hun forteller at 50 menneskeliv kunne vært spart siden 2010 om fartsgrensene hadde vært overholdt.

– Vi vet jo at fart dreper. Så når farten øker blir også bråstoppen kraftigere. Det å holde fartsgrensen er ikke bare viktig for seg selv, men også for dem man møter på veien.

Uenig med Trygg Trafikk

Hoksrud er ikke enig i Trygg Trafikks tolkning av trafikkbildet.

– Det finnes foreløpig ikke noe entydig dokumentasjon som sier at gjennomsnittsmåling har den effekten som blant annet Trygg Trafikk sier, forteller han.

Solbraa i Trygg Trafikk mener at gjennomsnittsmåling er en kostnadseffektiv fartsdreper.

– Ved gjennomsnittsmåling får vi ikke bare redusert fart ved fotoboksene, men også gjennom hele strekningen, og noen kilometer både før og etter målingene, forteller hun.

Statens vegvesen har tidligere uttalt til NRK at de ser tydelig effekt på trafikken da det gjelder strekningsmålinger, og en evaluering av Statens vegvesen fra 2011 viser blant annet at risikoen for dødsulykker på E6 ved Dovreskogen er redusert med 35 prosent.

Frykter flere elgpåkjørsler

Leder for viltfallgruppa i Elverum deler Trygg Trafikks bekymring, og frykter at det blir flere elgpåkjørsler hvis fartsmålingene blir lagt på is. Noe som kan bety økte personskader, materielle kostnader og skadde dyr i elgfylket Hedmark.

Jan Erik Olbergsveen

Leder av fallviltgruppa i Elverum, Jan Erik Olbergsveen, frykter flere elgpåkjørsler.

Foto: Knut Sveen / NRK

– Om strekningen er utsatt for elgpåkjørsler er det dumt at de stopper planene for gjennomsnittsmåling. Uten gjennomsnittsmålingen vil det øke risikoen for elgpåkjørsler i området, sier leder i fallviltgruppa i Elverum, Jan Erik Olbergsveen.

Han har lang erfaring med viltpåkjørsler, og mener erfaringen med gjennomsnittsmåling på riksvei 25 i Elverum peker i en tydelig retning. Tall han har utarbeidet viset at et år etter at gjennomsnittsmålingen kom opp var viltpåkjørsler redusert med 30 prosent.

– Dette viser klart at det er færre viltpåkjørsler enn tidligere. Om det ikke er gjennomsnittsmåling vil sjåførene kjøre mye fortere enn fartsgrensen. Med lavere fart er det enklere å stoppe, fortsetter Olbergsveen.

Hoksrud vet ikke når evalueringen fra Vegdirektoratet er ferdig, men håper at de får resultatet før sommeren eller på høsten.

Flere saker fra Innlandet