Hopp til innhold

Fotobokser gjør tunneler tryggere

Gjennomsnittsmåling av fart reduserer ulykkesriskoen i tunneler med 27 prosent. Vegvesenet vil likevel ikke bygge ut slik måling på alle veier.

Ny fartsmåling i Helltunnelen

Helltunnelen i Trøndelag var en av de første til å få gjennomsnittsmåling av fart. Nå har åtte tunneler i landet slik måling.

Foto: Jon Arne Hoff Johansen / NRK

Gjennomsnittsmåling effektivt

Arild Ragnøy, sjefsingeniør i Statens vegvesen, vil se mer av måling av gjennomsnittsfart.

Foto: Statens vegvesen

Den betraktelig reduserte ulykkesrisikoen i tunneler med slik fartskontroll kommer fram i en nylig publisert rapport fra Statens Vegvesen.

Men foreløpig ser det ikke ut til at gjennomsnittsmåling blir iverksatt på alle veier her til lands.

– Befolkingens aksept for overvåkning er ikke uendelig stor. Det må vi ha respekt for. Politikerne prøver gjerne å tekkes folks meninger, og da er det ikke politisk gangbart å sette opp gjennomsnittsmåling overalt, sier sjefsingengiør i Statens vegvesen, Arild Ragnøy til NRK.

Vegvesenet vil nøye seg med å sette opp måling av gjennomsnittsfart, såkalt streknings-ATK, på strekninger med dokumentert høy fart og høy ulykkesrisiko.

- Alltid personvernproblematikk

Råkjøring i Hell-tunnelen

- Fotobokser vil alltid ha et snev av personvernproblematikk ved seg, sier Ragnøy i Vegvesenet.

Foto: Politiet

Kontroll av gjennomsnittsfart reduserer ulykkesrisikoen i tunneler med opp til 27 prosent. Enkelte steder reduseres farten gjennom tunnelen med hele 10 kilometer i timen i snitt.

– Tendensen er at vi får farten ned til fartsgrensa de stedene vi har slik måling. Det er et svært velfungerende tiltak, spesielt i tunneler hvor katastrofepotensialet er høyt, sier Ragnøy.

– Hvordan merker Vegvesenet en politisk motstand mot slik fartsmåling?

– Jeg sier ikke at det er politisk motstand, men det er populært å si at streknings-ATK ikke er noen hyggelige greier. Det man heller bør se er at det er et effektivt trafikksikkerhetstiltak, sier han.

Fotoboksene tar som kjent bilder av bilene som kjører forbi. Ragnøy understreker at bildene blir sletta for de bilene som faktisk holder seg til fartsgrensa.

– Men fotobokser har alltid hatt et snev av personvernproblematikk ved seg, sier han.

– Det er likevel et tiltak dere håper politikerne får opp øynene for?

– Ja, dette er ett av tiltakene vi sier fra om at vi er nødt til å ha, som et ledd i å nå målet om vesentlig lavere antall dødsulykker i trafikken før 2024, sier Ragnøy.

– Heller bedre veier

 Thorhild O. Aabergsbotten

Thorild Aabergsbotten mener bedre veier er viktigere enn flere kontroller.

Foto: Frank Almås / NRK

Thorild Aarbergsbotten i Sør-Trøndelag Høyre mener imidlertid at det ikke er mer fartakontroll som må prioriteres for å senke ulykkesrisikoen på veiene.

– Tiltak som medfører overvåkning er ikke bra. Vi har nok av automatiske trafikkontroller. Det vikigste tiltaket er bedre og tryggere veier, sier hun til NRK.

10 nye i 2013

I Nasjonal transportplan for de neste ti åra står det to setninger om måling av gjennomsnittsfart: At det er effektivt for overholdelese av fartsgrenser og at tiltaket skal etableres på flere strekninger.

Samferdselsdepartementet melder at de tar sikte på å innstallere streknings-ATK på opp mot 10 nye strekninger i 2013, ifølge en budsjettproposisjon.

Politisk ledelse i departementet var ikke tilgjengelig for kommentar onsdag.