Ifølge en ny undersøkelse fra det danske Vejdirektoratet blir trafikksikkerheten bedre om man øker fartsgrensen fra 80 til 90 kilometer i timen.
Når man øker fartsgrensen setter de som vanligvis kjører sakte, opp farten, mens de som vanligvis kjører langt over fartsgrensen kjørte saktere, skriver Teknisk ukeblad.
Færre drept på danske veier
Det fører til at de forskjellige bilistene kjører i en jevnere hastighet og det blir færre forbikjøringer.
– Hvis der er stor spredning i hastighetene er det flere som vil forsøke seg på forbikjøringer. Jo mer lik fart, jo mer sikre blir veiene, sier saksbehandler i Vejdirektoratet, Rene Juhl Hollen til Jyllands-Posten.
For ni år siden satt også danske myndigheter opp fartsgrensa fra 110 til 130 kilometer i timen på mange motorveier. Etter det har færre personer blitt drept på de danske motorveiene.
- Les også:
– Må også sette inn ulykkesreduserende tiltak
I Norge jobber Vegdirektoratet med et prøveprosjekt for å øke fartsgrensen med 10 kilometer i timen på motorveier i Østfold og Vestfold.
Men Arild Ragnøy ved Vegdirektoratets trafikksikkerhetsseksjon, tror ikke en fartsøkning i seg selv vil bedre trafikksikkerheten her i landet.
– Det kan godt hende det finnes strekninger på det danske veinettet hvor det har vært egnet å sette opp fartsgrensen for å redusere spredningen, fordi mange har kjørt for fort på forhånd. Om tiltaket gjør at farten generelt blir lavere, kan jeg forstå sammenhengen. Men eksperimenter gjennomført i Norge har vist at nedsetting av fartsgrenser er entydig med en ulykkesreduksjon, sier han til Teknisk ukeblad.
Han foreller at de kommer til å vurdere tiltak for å redusere ulykker samtidig som de øker fartsgrensene i Norge fra 100 til 110 kilometer i timen.
– Om du hever farten uten å innføre ulykkesreduserende tiltak, er det velkjent kunnskap at ulykkestallet øker, og at skadeomfanget ved ulykker blir større.
- Les også:
- Les også:
– Setter den heller ned
Leder for Trygg Trafikk i Østfold, Peel-Gunnar Mathisen er heller ikke sikker på at det lønner seg å sette opp fartsgrensen.
– Umiddelbart tenker jeg at dette ikke er en god idé. Skulle man gjort noe sånn i Norge mener jeg helt klart at vi trenger å ha trafikksikkerhetstiltak i tillegg til at man øker fartsgrensen, som for eksempel midtdelere, sier han til NRK.
Mathisen mener det er bedre å holde fartsgrensene nede.
– Det vi gjør i Norge når vi vet det er trafikkfarlige veier er ikke å sette opp hastigheten. Man setter den heller ned, og ikke minst setter man opp fotobokser for å redusere hastigheten. Det viser seg veldig positivt i Norge.