50 ansatte fra pedagogisk-psykologisk tjeneste skal kurses slik at de lærer seg mekanismene som benyttes når noen mobber en annen. De skal også lære lovverket.
Som første fylke i landet, satser Buskerud nå på å skolere PP-tjenesten slik at innsatsen mot mobbing blir bedre og jevnere. Noen skoler har gode tiltak for å forebygge mobbing, mens andre skoler ikke har det.
Forskjellene mellom skolene skal utjevnes, og tilbudet til skoler som sliter med mobbing, skal bli bedre. I et enestående prosjekt samarbeider Fylkesmannen i Buskerud med både mobbeombudet, fylkeskommunen og kommunene for å kurse ansatte i PP-tjenesten.
– Cirka fem prosent av alle elever blir mobbet. Jeg håper at denne kompetansehevingen skal bidra til at alle skolene blir flinkere til å avdekke og stoppe mobbing. For mobbing er noe av det verste jeg vet, sier Asbjørn Langås som er leder for PP-tjenesten i Numedal og Kongsberg.
Fire samlinger for å lære mer
Fire ganger i året skal de 50 PP-ansatte møtes for å lære mer. Denne gangen er én av nestorene innen forskning på temaet til stede; Erling Roland. Han er professor i pedagogisk psykologi ved Universitetet i Stavanger og har forsket på mobbing siden 1970-tallet.
- Les:
- Les:
Erling Roland tror at denne kompetansehevingen i Buskerud blir en modell for andre fylker, og at det vil føre til mindre mobbing.
– Vi er nødt til å lære opp PP-tjenesten slik at de kan bistå skolene i vanskelige mobbesaker. Det er noen saker som er så krevende at det er vanskelig for skolene å takle dem alene. Da er det bra å ha ekspertisen nær, sier Roland.
Om mobbingens psykologi
– De får mer kunnskap om mekanismene som foregår i mobbesaker, de lærer lovverket og hvordan de skal avdekke mobbing. De skal også lære hvordan de skal bistå skoler i tunge mobbesaker, forteller mobbeombud Bodil Houg.
– Mange skoler ønsker at jeg skal kunne være hos dem lenger og være med i klasserommet for å observere. Men det klarer jeg ikke når jeg er mobbeombud for 43.000 elever. Da er det viktig at andre også lærer det, sier Bodil Houg.