Norske forbrukere har for alvor fått smaken på lammekjøtt. Det merker også bøndene, som nå satser på sauedrift som aldri før. Ifølge avisa Bonde og Småbruker talte Landbruksdirektoratet i fjor nær 850.000 sauer i landet, en økning på 20.000 fra året før. Høyere priser og tilskudd til de som vil drive stort, er noe av forklaringen. I løpet av ett år er det kommet til mer enn 200 nye sauebønder her i landet.
Satser millioner
– Det skjer veldig mye positivt i sauenæringen akkurat nå. Lammekjøtt er veldig populært, og prisene er gode, forteller sauebonde Bjørn Kristian Bråten fra Krødsherad. Han har investert drøyt tre millioner kroner i et nytt, stort sauefjøs. Fremtiden ser lysere ut enn på lenge.
– Jeg har full jobb ved siden av, men tanken er å kunne leve av dette på sikt. Da må vi satse stort, sier Bråten. Sønnen på fire år er allerede med i fjøset, og håpet er at han skal videreføre driften.
– Det finnes jo ingen garanti, men han er i alle fall veldig interessert i alt som skjer i fjøset, sier Bråten, som i disse dager er travelt opptatt med å ta imot nyfødte lam.
- Torsdag sender NRK direkte fra lamminga:
Dårlig betalt
Men det har ikke alltid vært slik. For få år siden var sauehold blant de dårligst betalte driftsformene i landbruket. Samtidig har det vært et voksende underskudd på lammekjøtt i markedet. I 2007 var timelønnen for en sauebonde nede i 52 kroner. Fortsatt er lønnsomheten dårlig, men denne trenden er i ferd med å snu.
– Det har vært en positiv utvikling i sauenæringa i lengre tid. Vi har jobbet lenge med å bedre rammevilkårene og overføringer til de som driver med sau og lam, sier leder Lars Petter Bartnes i Norges Bondelag.
- Les også:
Vil kjempe for de små
Bondelagslederen er nå i innspurten av arbeidet med kravene i årets jordbruksoppgjør, som legges frem på fredag.
– Det er viktig å stimulere små og mellomstore bruk også, slik at totalproduksjonen holdes på et høyt nivå. 25 prosent av lammekjøttet i Norge produseres av de aller minste brukene. Disse har ikke fått den samme utviklingen i økonomi som de større. Vi må stimulere de små til å produsere mer i et voksende marked. Lammekjøtt blir stadig mer populært, sier Bartnes.
- Les også: