Hopp til innhold

NDLA på dypt vann

Kapteinen på NDLA-skuta insisterer på at den er på rett kjøl, mens vi andre ser at vannet fosser inn over ripa.

Illustrasjonsbilde NDLA

NDLA sikrer imidlertid sine inntekter ved å fakturere 18 fylkeskommuner med 446 kroner per elev i den videregående skolen, skriver kronikkforfatteren. (Illustrasjonsbilde)

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Konstituert daglig leder Christer Gundersen i Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA) insisterer på at driften er god og læremidlene godt likt – selv etter massiv kritikk og en rekke avsløringer om sammenblanding av roller. Nå har de fått utarbeidet en egen "mediepakke" som skal svare de kritiske røstene fra privat næringsliv og politisk hold.

Som en av de "kritiske røstene" i privat næringsliv, kan Abelia slå fast at heller ikke de nye nøkkelbudskapene holder vann:

«Dagens drift av NDLA er god»

Det er svært vanskelig å finne eksempler på at driften av NDLA er god. To forvaltningsrapporter fra Deloitte peker på det motsatte: at forvaltningsloven, lov om offentlige anskaffelser og arbeidsmiljøloven er brutt. I tillegg har NDLA gjennom flere år brukt millioner på et konsulentselskap eid av to av NDLAs ledere.

«Læremidlene er mye brukt og godt likt»

At læremidlene er mye brukt, kommer ikke som noen overraskelse, siden lærerne knapt har noe annet valg. NDLA har de siste årene nærmest kvalt et velfungerende marked. Konsekvensen er at lærerne ikke får tilgang på nye og innovative digitale læremidler. I tillegg til begrenset valgfrihet, sier lærerne også at de ikke er bekvemme med å bruke NDLA.

«Læremidlene er gratis og åpne for alle»

NDLA er glad i å bruke ordet «gratis». NDLA sikrer imidlertid sine inntekter ved å fakturere 18 fylkeskommuner med 446 kroner per elev i den videregående skolen. Siden oppstarten av NDLA i 2007 har de dermed brukt over 600 millioner kroner på å utvikle "gratis" digitale læremidler til den videregående skolen.

NDLA har flyttet beslutningsmakten fra lærere til byråkrater, og begrenset mangfoldet av gode digitale læremidler i skolen. I tillegg er det gjort flere lovbrudd på veien. Om ikke kapteinen selv ser at skuta er i ferd med å synke, bør i alle fall fylkeskommunene innse hvor dypt vann et synkende NDLA er i ferd med å begi seg ut på.