Hopp til innhold
Kronikk

Livsfarlig tunnelsyn

Politikerne må lytte til ekspertene og bygge bro over Oslofjorden.

Hurum 20110329. Brann i en trailer inni Oslofjordtunnelen tirsdag ettermiddag.

Det har vært mange ulykker i Oslofjordtunnellen. Senest i mai begynte en lastebil med papir å brenne ca. to kilometer inn i tunnelen fra Drøbaksiden, og to personer ble evakuert. Bildet er fra en tidligere trailerbrann i 2011. Nå må politikerne besinne seg og bygge bro over Oslofjorden, skriver kronikkforfatteren.

Foto: Per E. KNudsen / Røyken og Hurums Avis, Per E. KNudsen / Røyken og Huru / NTB scanpix

Ville du trodd at norske samferdselspolitikere med åpne øyne skulle vedta et veiprosjekt som bryter med gjeldende sikkerhetsdirektiv, koster milliarder av kroner og som i verste fall kan ende opp med å koste menneskeliv også?

Et prosjekt som alle faginstanser fraråder, men som likevel får grønt lys? Jeg ville aldri trodd det selv, men nå er det i ferd med å skje.

Lær av Vestlandet

Oslofjordtunnelen, en svært tett trafikkert undersjøisk tunnel som til stadighet brenner eller er stengt, skal ikke stenges for godt, men tvert om utvides. Den skal fordobles, selv om det bare er utrolig stor flaks at ingen har omkommet i tunnelbrann ennå. Kun på Østlandet er slik høl i hue-politikk mulig. Hva må egentlig til for at vi reiser oss i protest?

Vi har en del å lære av Vestlandet, virker det som. Vestlendingene finner seg ikke i hva som helst, og de får bygget broer i fleng. Hardangerbrua til 2,3 milliarder ble ferdig for et par år siden. Det er knapt noen som kjører på den, men pytt pytt. Gigantbroa Hordfast til 19 milliarder er under planlegging. Langsmed E39 skal det bygges en bråte med broer de neste 10 til 15 årene. Dette gjøres for å skape kortere reisevei og tryggere trafikk.

Vestlendingene finner seg ikke i hva som helst, og de får bygget broer i fleng.

Mange advarsler

Her på Østlandet derimot er det ikke penger til slikt. Ikke til én eneste bro engang. Folk som bor rundt Oslofjorden skal i stedet ta til takke med en alt for bratt tunnel under fjorden som er så brannfarlig at den topper Norges statistikk over branntilfeller i tunnel.

BRANN LASTEBIL OSLOFJORDTUNELLEN

Brannmannskap ved det utbrente vraket av lastebilen i Oslofjordtunnelen. I løpet av fjoråret var tunnelen stengt 300 ganger.

Foto: STATENS VEGVESEN / NTB scanpix

Den er så bratt at de fleste lastebilsjåførene kvier seg for å kjøre gjennom.

I tillegg skaper vanskelig geologi lekkasjeproblemer. Tunnelen er så ofte stengt at pendlere på begge sider av fjorden drives til vanvidd. 300 stengninger bare i 2016. Tre hundre!

Tunnelen har stått i brann to ganger bare i år så langt, og nå er den stengt på ubestemt tid. Den er så farlig at det lokale brannvesenet har ropt varsku. De har ropt til de ble blå i ansiktet, uten nytte.

Det er bare utrolig stor flaks at ingen har omkommet i tunnelbrann ennå.

Gjentar feilen

Det har vært plenty med utredninger om hva som bør gjøres med Oslofjordtunnelen. Bygg bro, er konklusjonen. I flere runder har dette vært ekspertenes råd. Fordi bro er mye tryggere. Mye mer driftssikkert. Og fordi bro gir plass til jernbane, syklister og gående og fører til lavere klimagassutslipp.

Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har likevel sagt at det ikke blir bro. Han har muligens fått tunnelsyn, hvem vet. I hvert fall skal han flikke på tunnelen og med dette gjenta og fordoble feilgrepet fra 1995. Det er ikke mulig å forstå dette valget, verken ut fra trafikksikkerhet eller samfunnsøkonomiske hensyn.

Ekspertene er enige

Ja, en bro koster mer å bygge, men den har klart lavere driftskostnader. Og bro er samfunnsøkonomisk mye mer lønnsom.

Bruforbindelse mellom Moss og Horten er ett av forslagene fra Konseptutvalget for kryssing av Oslofj

ALTERNATIVET: Bruforbindelse mellom Moss og Horten var ett av forslagene fra Konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden i 2014.

Foto: Sweco / Statens Vegvesen / NTB scanpix

Veivesenets beregninger viser en positiv netto samfunnsøkonomisk nytteverdi av bro over Oslofjorden på 14 milliarder kroner over 40 år. Alternativet med to tunnelløp har en negativ samfunnsnytte på 4 milliarder kroner – bro gir altså samfunnet en merverdi på 18 milliarder kroner.

Dessuten er det vel ingen som virkelig vet hva det vil koste å grave i den ustabile sedimentbunnen under Oslofjorden på nytt. Når det første tunnelløpet ble bygget, oppsto det massive problemer underveis. Bare spør fagfolka som denne gang ble tvunget til å bygge tunnel – også på 90-tallet var nemlig veivesenet og alle som har peiling på bro- og tunnelkonstruksjoner imot Oslofjordtunnelen.

Gambler med liv og helse

Samferdselsministeren har ikke skylda alene for den skandaløse beslutningen om å grave enda et høl under Oslofjorden, det skal sies. I alle partier, dessverre inkludert mitt eget, finnes det folk som synes et nytt tunnelløp må være nok for trafikantene på Østlandet. Selv om det nye løpet blir like bratt og brannfarlig som det første.

Vi gambler med folks liv, intet mindre. Dette kan jeg ikke tie stille om. Jeg hadde håpet på hjelp fra politikerne i Oslo – de burde jo forstå at en bro vil spare hovedstaden for titusener av lastebiler som forurenser og skaper enda mer kø. E18 gjennom Asker, Bærum og Oslo ville bli reelt avlastet av en broforbindelse.

Men niks. I Oslo bryr man seg åpenbart fint lite om det som skjer i resten av Østlandet. Fravær av fjell er ingen garanti mot snever horisont.

Følg NRK Debatt på Facebook og Twitter

Bro for fremtiden

En broløsning vil ha stor betydning for fremtidig utvikling på Østlandet. SSB regner med en befolkningsøkning i Oslo på 200.000 innen 2040, og ytterligere 350.000 i nabokommunene.

Vi gambler med folks liv, intet mindre.

En bro vil være et viktig ledd i et kommunikasjonssystem som åpner for en forsterket utvikling av områdene sør for Oslo, med et felles bolig- og arbeidsmarked på begge sider av fjorden. Bro gir en forutsigbar og robust forbindelse over Oslofjorden som vil være åpen 24 timer i døgnet i alle årets 365 dager, noe som igjen åpner et betydelig potensial for økt verdiskapning.

Østlandet fortjener en bro over Oslofjorden. Stortinget skal ta sin beslutning i juni. Jeg håper på et østlandsk opprør innen da.

Et opprør som til og med vestlendinger kunne blitt imponert over.