Roboter kan bli fremtidens lærere

Forskning med roboter og små barn i USA viser at de kan være til hjelp i små barns utvikling.

Roboten Rubi, Javier Movellan og førskolebarn.

En tidlig versjon av roboten Rubi og mannen bak, Javier Movellan. I interaksjon med roboten lærer barna blant annet språk.

Foto: Alan Decker

En robot utviklet ved University of California i San Diego har allrede fått gode resultater i å hjelpe barn med å lære seg å snakke.

Roboten som heter Rubi har vært under utvikling siden 2004, og den siste versjonen kan også bevege seg, ifølge livescience.com.

Mannen bak roboten er Javier Movellan, han fikk ideen om å bringe roboter inn i klasserommet da han var i Japan for å forske på roboter. Barna hans var da i en barnehage.

Fanger barnas oppmerksomhet

- Jeg tenkte, la oss ta med robotene til barnehagen. Barna ble skikkelig redde, men det viste at robotene fanget barnas oppmerksomhet, sier Movellan.

Han så at man kunne utnytte denne interessen fra barna hvis man fikk til å gjøre opplevelsen med robotene riktig.

Roboten som ble utviklet er 75 cm høy og har en dataskjerm på magen. Den står på et par sko, har mekaniske armer og et hode med to videokameraer som øyne. Rund halsen har Rubi et skjerf.

- Den er på størrelse med barna for å ikke være skremmende, og for å oppmuntre til interaktivitet.

Øker forståelsen av ord

Og barna vil gjerne samarbeide med roboten. Etter 12 uker hadde barnas forståelse av ti ord som Rubi hadde lært dem økt betydelig, mens de ikke hadde samme utvikling i forståelsen av ti ord roboten ikke hadde lært dem.

- RUBI sier ”excellent” hver gang barna gjør noe riktig. Det gjør dem glad, og de roser seg selv ved å si det samme ordet.

RUBI har også lært barn i San Diego finsk, og forskerne ser at barna gjør det bedre på tester sammenliknet med mindre interaktiv læring.

- Sosial interaksjon og samarbeid er tydeligvis viktig for å lære i denne aldersgruppen, sier Movellan til nytimes.com.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Javier Movellan med roboten Rubi

Javier Movellan fikk ideen til roboten i Japan, og har utviklet den siden 2004.

Foto: Timothy Archibald / smithsonian.com

Skal ikke erstatte pedagoger

Flere forskningsmiljø i USA er i gang med å utvikle roboter som kan hjelpe til i undervisningen av små barn. Tanken er ikke at robotene skal overta for pedagoger, men at de skal være et supplement.

- Roboten er som et kjæledyr. Du kjøper en hund for å berike livet til barna, ikke for at de skal ta din plass, sier Movellan.

Barnehagebarn lager roboter

I Norge er små roboter i bruk i barnehager for å skape interesse for realfag. Barna bygger dem selv i lego, og de kan styre robotene til å gjøre lage lyd eller bevege seg via en datamaskin.

- Vi har fått mange positive tilbakemeldinger og mange barnehager er interessert i å komme i gang med robotene, sier Ole-Morten Mortensen i stiftelsen FIRST Scandinavia til nrk.no.

Barna er nemlig veldig interesserte i legorobottene. Og nettopp den oppmerksomheten roboter generelt får, gjør at også norske forskere synes dette spennende.

Stimulerer til samarbeid

Lila Maire Moberg er høgskolelektor ved Høgskulen i Volda og har jobbet med barn og teknologi siden 1980-tallet. Hun skjønner godt at barn blir fascinert av

Lila Marie Moberg

Høgskolelektor Lila Marie Moberg synes eksperimentet i USA er spennende.

Foto: Høgskulen i Volda.

roboten Rubi.

- Roboter samler barna, det er viktig at det foregår et samarbeid mellom flere barn og roboten. Vi ser at barn samarbeider sammen med roboter på måter de ellers ikke gjør.

Moberg ønsker derfor roboter velkommen i barnehager og skoler, men bare dersom de kommer i tillegg til pedagogene, og ikke erstatter dem.

- Jeg kunne også tenkt meg en robot som er så intelligent at ungene kan lære den ord, leke med tulleord og dikte opp nye ord sammen med den. Jeg vil ha aktive barn.

- Kan lære fremmedspråklige norsk

Men det vil komme an på prisen, om roboten Rubi kommer til Norge på sikt, tror Moberg.

Men hun ser for seg at en slik robot vil kunne være nyttig når fremmedspråklige barn skal lære seg norsk.

- I tillegg til at det vil være nyttig i undervisningen av fremmedspråklige barn, kan vi med en slik robot undervise fra hele verden. Læreren kan jobbe gjennom roboten, sier Moberg.

Hva skjer med Ikke gjør dette hjemme-huset i den siste episoden denne sesongen? Alle de foregående husene har endt i ett flammehav, så hva skjer denne gangen? Mens sprengstoffekspert Roar og kjemiker Morten slår seg sammen for å prøve å lage vann fra bunnen av, går programlederne Rune og Torfinn vitenskapelig til verks for å undersøke om banning hjelper mot fysisk smerte. (8:8)
Vi er "på nett" så å si hele døgnet. Vi tvittrer, snap'er, spiller, teller skritt, handler og søker etter nyheter. Denne aktiviteten overvåkes av aktører som samler inn enorme datamengder om oss. Det ligger store gevinster, men også viktige fremskritt i BIG DATA! (2:4)
Humor, livsstil og intelligens gir status hos menn - og damer faller for det. Marens gjenværende beilere viser fram nye sider når de skal prøve seg under panseret på en Volvo 240. (5:6)