Alle fotos: NRK
Det kalles aktiv sikkerhetsteknologi: hvis du som sjåfør ikke følger med i trafikkbildet, tar bilen over kontrollen. De nyeste og dyreste bilene på markedet har innebygd noe av det. I Oslo er vi med på en prøvetur med en flunkende ny BMW til 900 000 kroner. Markedsdirektør Øystein Sponheim hos BMW Norge forklarer mens vi kjører i trafikken.
- Hvis en bil plutselig legger seg inn foran meg i køen her nå, vil bilen automatisk bremse opp hvis jeg ikke gjør det, sier Øystein Sponheim. Det er nærmest umulig å kjøre på bilen foran, sier han. En radar i fronten måler avstanden, og bilen bremser hvis avstanden blir for kort. Og dette er bare begynnelsen…
Mer på gang
Kjøresimulatoren på SINTEF i Trondheim.
I SINTEFs kjøresimulator i Trondheim tester forskerne nå ut fremtidas teknologi.
- Vi står nå foran helt nye muligheter til å redde liv i trafikken. Teknologi kan redde liv på alle veier, ved utforkjøringsulykker og ved møteulykker, sier Gunnar Jenssen, seniorforsker ved SINTEF Veg og samferdsel.
Nullvisjonen
I fjor ble 280 mennesker drept og 995 alvorlig skadd i trafikkulykker i Norge. Vi er ennå langt unna å nå regjeringens visjonener om null drepte og skadde, (Nasjonal handlingsplan for trafikksikkerhet på veg, 2002 – 2011).
Sjåføren kan ikke sovne
Hvis sjåføren sovner ved rattet, vekker bilen deg. Gunnar Jenssen tester ut ny teknologi i kjøresimulatoren på SINTEF
Hver tredje dødsulykke på rett vei skjer fordi sjåføren sovner. Gunnar Jenssen setter seg inn i simulatoren og kjører langs en landevei. Et kamera på dashbordet følger alle øyebevegelsene hans. I virkelighetens verden kunne denne teknologien, i følge SINTEF, ha reddet 40 liv hvert år.
- Nå skal du se hva som skjer når jeg dupper av, sier Jenssen. Han lukker øynene og hodet faller forover, som om han sovner. Med ett begynner rattet å riste, og en stemme ber han våkne opp og kjøre inn til siden for en hvil.
- Her reddet teknologien livet mitt sier Gunnar Jenssen.
Farten
Stor fart er den største dødsårsaken, men også der fins en løsning. SINTEF har fortløpende testing av et nytt fartstilpasningssystem. Den eneste bilen i Norge med dette utstyret går i trafikken i Trondheim. Bilen har GPS-navigasjon og derfor vet den hele tiden hvor den kjører. Dermed kan den også vite fartsgrensen der den kjører. Hvis sjåføren kjører fra en 70-sone og inn i en 50- sone, vet bilen dette. Hvis sjåføren da er for hard på gassen, varsler bilen fra ved at pedalen blir tyngre å tråkke inn.
- Dette systemet kan redusere dødsulykkene med 60%, sier Gunnar Jenssen. Det er ikke umulig å kjøre for fort, men det blir tyngre. Denne teknologien fins på markedet nå, men det gjenstår et problem. Myndighetene har ikke fått øynene opp for dette enda, vi kjører inn i fremtida med skylapper. I regjeringens nullvisjon er det satset stort på fysiske tiltak og opplæring. Teknologi er glemt i dette bildet, fortsetter Jenssen.
Politikerne vil
Petter Løvik, leder i Samferdelskomitéen på Stortinget
Men dette kan det nå bli en forandring på. Petter Løvik, leder i Samferdselskommitéen vil ta tak i det.
- På samme måte som vi har stimulert miljøvennlig transport tidligere med både avgiftslette og påbud, vil vi kunne gjøre det samme på dette området, sier Løvik. Men vi må ikke glemme at det er føreren som har hovedansvaret, - teknologien er kun et hjelpemiddel, avslutter han.
For dyrt med det sikreste
Tilbake i simulatoren sitter Gunnar Jenssen bak rattet. Han kjører på en motorvei med et gjerde som midtdeler.
Gunnar Jenssen forsker på å redde liv i trafikken.
- Vi skulle gjerne hatt en slik fin motorvei i hele Norge men det er for dyrt, sier Jenssen. En motorvei med fysisk midtdeler koster 10 millioner kroner pr. km. Da blir det langt billigere med en høyteknologisk løsning, kun 5000 kroner pr. km.
Nedlagt i veibanen i simulatoren ligger et elektronisk gjerde som gjør det nærmest umulig å kjøre av veien eller å frontkollidere. Teknologien tar over styringen av bilen og fører den tilbake i riktig kjørefelt hvis sjåføren ikke følger med og kjører av veien.
Sendt Schrödingers katt torsdag 3. juni 2004.