Hopp til innhold

Vil ha 225 kroner i bompenger: – Gir store begrensninger for folk

Både by- og fylkespolitikerne vil la bergenserne betale 225 kroner i bompenger på dager med dårlig luft. Terje Søviknes (Frp) raser. – Rørende at han engasjerer seg sånn for de fattige i akkurat denne saken, svarer MDG.

Køprising Fjøsangerveien

FEMDOBLING: 225 kroner kan bli prisen personbilene må betale i bompengeringen for en passering på dager med dårlig luft.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

Onsdag sa fylkestinget ja til at Bergen kommune kan innføre en bompengetakst på 225 kroner på dager med dårlig luftkvalitet, mot Høyre og Frp sine stemmer.

– Forslaget setter store begrensninger for innbyggernes mobilitet. Spesielt går det ut over dem med dårlig råd, som er avhengig av bilen i triangelet mellom hjem, barnehage og arbeidsplass, mener Terje Søviknes (Frp).

Nå mangler bare vedtaket i bystyret i Bergen, for at verdens høyeste by-bompengetakst skal bli en realitet. Flertallet er allerede sikret av Ap, Sp, KrF, V, SV og MDG. Også Høyre vil ha høyere bompenger mot farlig luft, men ønsker en pris på 135 kroner.

Terje Søviknes

ER OPPRØRT: Terje Søviknes fra Frp kaller de høye bompengene for symbolpolitikk.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

– Ikke nok busser

Os-ordfører Søviknes er også gruppeleder for Frp på fylkestinget. Han kaller forslagene knyttet til takstøkningen meningsløse.

– Man sier for eksempel at man skal gi gratis kollektivtransport på disse dagene. Utfordringen er at det ikke er kapasitet i kollektivbransjen til å ta unna et stort antall brukere som eventuelt må sette bilen fra seg, sier han.

Terje Søviknes mener det har gått inflasjon i å innføre miljøtiltak for å vise handlekraft. Det var byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap) som lanserte ideen om den høye bompengeprisen.

– Da trodde vi faktisk ikke at dette var realistisk. Vi så på det som en prøveballong fra den nye byråden. Nå ender det opp med at Bergen gjør vedtak om dette, og nærmest forutsetter at også Hordaland fylkeskommune skal følge opp med å sørge for gratis kollektivtransport på disse dagene, sier Søviknes.

Ifølge Søviknes skal Bergen ikke ha rådført seg med fylkeskommunen, som er ansvarlig for bussdriften.

Tomren

DÅRLIG INFRASTRUKTUR: Selv om Tom Sverre Tomren (MDG) er fornøyd med vedtaket, etterlyser han mer miljøvennlig planlegging. – Den dårlige luftkvaliteten er et symptom på dårlig infrastruktur. Det viktigste på sikt er bedre planlegging av samferdelssystemet vårt.

MDG: – Rørende av Søviknes

De nye bompengesatsene vil først kunne tas i bruk neste vinter, dersom de blir vedtatt i alle instanser. Det er Samferdselsdepartementet som skal godkjenne takstøkningen. De vil trolig lytte til rådene fra politikerne i Bergen og Hordaland.

– Vi har etterlyst radikale tiltak lenge, og ønsker dette tiltaket velkommen. Det er veldig bra at vi har fått politikere som viser handlekraft, sier Tom Sverre Tomren, fylkestingsrepresentant for MDG.

Han mener flere av Søviknes' argumenter ikke er relevante for saken.

– Det er rørende at han engasjerer seg sånn for de fattige i akkurat denne saken, som handler om en avgift som antakeligvis bare kommer til å gjelde noen få dager i året. Det finnes andre områder å jobbe på for å styrke de fattige i samfunnet, for det er ikke disse dagene som tar knekken på folks lommebok, sier Tomren.