Nå ber klimabyråd Julie Andersland havnevesenet om å heve satsene, men samtidig belønne skip med lave utslipp.
– Det er klart at bilistene skal bidra, men skipstrafikken må også være en del av løsningen.
Ønsker å sikre sjøtransport
For å redusere køer og utslipp har Bergen denne uken innført køprising, med over dobbel avgift i rushtiden både på morgen og ettermiddag. Samtidig er havneavgiften nesten halvparten så lav som i Stavanger.
– Vi ligger vel på et fornuftig nivå vil jeg tro, sier havnesjef Ulrik Jørgensen i Bergen og Omland havnevesen.
– Jeg kan ikke svare for Stavanger sin del, men vi forsøker å legge en pris som legger til rette for sjøtransport og fremmer det miljøriktige alternativet for transport, nemlig sjøtransport.
Bilistene mener skip må betale mer
De fleste bilistene NRK møtte i parkeringshuset Bygarasjen mener prisen for landligge i Bergen bør opp.
– De spyr jo ut mye mer forurensing enn det bilene gjør. De må og ta sin del av belastningen, sier Ingunn Fjell.
– Jeg synes jo disse skipene bør ut av havnen på de dagene det er høy forurensing, sier Steinar Sellevold.
Sier nei til å heve prisene
Klimabyråd Julie Andersland er enig. Byrådet ber derfor Havnevesenet kreve mer betalt fra skip som forurenser mye.
– Vi må finne et prisnivå kombinert med en miljødiferensiering som gjør at de mest miljøvennlige skipene får lavest pris.
Havnevesenet gir i dag miljøvennlige skip noe rabatt på anløpsavgift og betaling for å ligge ved kai, men vil ikke heve prisene for indre havn.
– Man kan jo godt si at vi kunne satt opp prisene, men da ville det også godt ut over sjøtransporten og godset ville kanskje funnet andre veier for transport, kanskje med lastebil, sier havnesjef Ulrik Jørgensen.