Hopp til innhold

Overrasket over utsettelse av ubåtheving

Det nederlandske bergingsselskapet Mammoet håper fortsatt å få gjennomføre hevingen av den tyske ubåten U-864.

Fedje-ubåten kvikksølvtank

Bergingsselskapet Mammoet vil fortsatt heve U-864.

Foto: Kystverket

Selskapet er overrasket over fiskeriministerens behandling av saken.

Overrasket over regjeringen

– Vi sendte en omfattende kommentar til Kystverket etter at de kritiske rapportene kom i fjor. Vi finner ingen av våre kommentarer igjen i proposisjonen der regjeringen utsetter saken, sier direktør for Mammoet Salvage, Arjan Herrebout.

Torsdag møtte han pressen i Bergen sammen med konsernsjef Patrick van Seumeren i Mammoet. De er overrasket over at regjeringen nå utsetter heving av ubåten utenfor Fedje i Nordhordland og på nytt åpner for tildekking.

LES OGSÅ: vi er veldig skuffet på Fedje I - Vårt mål er uendra I - Regjeringa held vestlandskysten for narr I Utsetter heving av Fedje-ubåten

I fjor gikk regjeringen inn for heving av ubåten, som inneholder 67 tonn kvikksølv. Mammoet Salvage hadde fått kontrakten. Men to konsulentrapporter førte til at regjeringen for to uker siden snudde.

Kraftig krititt

I konsulentrapportene fra Dovre Group og Transportøkonomisk institutt (TØI) ble det rettet kraftig kritikk mot selskapet Mammoet Salvage og planene for bergingsoperasjonene.

Fiskeriministeren viste til rapportene, og uttrykte frykt for at hevingen kunne mislykkes, da hun gikk inn for utsettelse.

Frykter omkamp

Mammoet var ikke alene om å bli skuffet da utsettelsen kom for to uker siden.

– Det er klart at vi vi er veldig skuffet på Fedje etter meldingen, sa Marie Karlsen, leder for aksjonskomiteen for ubåtheving.

Også medlemmer i Stortingets transportkomite er misfornøyde med utsettelsen. De frykter dette er begynnelsen på en omkamp om heving.

Transportkomiteen har vedtatt en høring om ubåten 27. april. Til høringen er Mammoet invitert.

Mammoet er forundret over det som har skjedd. Selskapet har samarbeidet tett med blant annet Det Norske Veritas og Kystverket om hevingsplanene.

– Vi har svart på alle innvendingene fra de to konsulentselskapene, og vi har inngått ny kontrakt med Kystverket. Men dette er ikke gjengitt i proposisjonen til
Stortinget, sier Patrick van Seumeren.

Avviser

Han avviser påstandene i konsulentrapportene fra Dovre Group og TØI om at selskapet ikke har kompetanse og ressurser til å gjennomføre ubåtbergingen.

Mammoet har lang erfaring med heving av vrak. Selskapet deltok blant annet under hevingen av den russiske ubåten Kursk, en ubåt betydelig større enn den tyske U-864.

Vi kjenner oss ikke igjen i den beskrivelsen som er gitt i de norske konsulentrapportene, sier Herrebout, som ønsker å rette opp inntrykket under høringen i Stortinget.