Hopp til innhold

Vil bytte ut lastebilene med disse syklene

BERGEN (NRK): Den nye sykkelen kan laste 300 kilo med pakker og annet gods. Bergen er først ut, men snart følger andre norske byer etter.

Sykketransport Bergen

ET LITE «GODSTOG»: Transportsykkelen til DB Schenker skal overta levering av småpakker i Bergen.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Transportselskapet DB Schenker mener at varer levert med sykkel er fremtiden i byområder. I samarbeid med Statens vegvesen prøver de nå ut utslippsfri varelevering.

– Vi har et mål om nullutslipp i alle norske byer i løpet av 2019. Dette er det første bidraget vårt i så måte, sier distribusjonssjef Lars Sveen i DB Schenker.

En hel arbeidsdag uten lading

Den elektriske sykkelen som ble presentert i Bergen i dag har en rekkevidde på åtte mil. Det betyr at den ikke har behov for å lades i løpet av en arbeidsdag.

Sykkelen har plass til 300 kilo med pakker og gods og kan brukes over hele Bergen.

– Selv om den er batteridrevet, må sjåføren trø i tillegg. Den er registrert som en vanlig sykkel, sier Sveen.

Lars Sveen

MELLOM 15 OG 20 TRANSPORTSYKLER SKAL PÅ PLASS I NORSKE BYER: Lars Sveen er distribusjonssjef i DB Schenker.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

15 til 20 sykler

Bergenskontoret til DB Schenker holder til på Lungegårdskaien, like ved jernbaneskinnene og bystasjonen.

I første omgang er det bare én sykkel som skal testes ut i Bergen. Målsettingen er likevel at alle småpakker på kort sikt skal leveres på denne måten.

Derfor blir det trolig flere transportsykler i gatene i Bergen i løpet av kort tid.

– Samtidig er planen vår å få dette på plass i alle større norske byer. Trolig kommer vi da til å anskaffe mellom 15 og 20 sykler av denne typen.

Etter hvert som DB Schenker får erfaring med sykkeltjenesten er det meningen at løsningen med sykkeltransport også skal dukke opp i Stavanger, Sandnes, Kristiansand, Drammen, Ålesund, Trondheim og Oslo.

Får ros fra Statens vegvesen

Norske samferdselsmyndigheter ønsker det nye tiltaket velkommen:

– Dette er veldig kjekt. All honnør til DB Schenker. Vi er helt avhengig av en transportbransje som tør å satse på alternative fremkomstmidler for transport av gods, sier avdelingsdirektør Grethe Vikane i Statens vegvesen.

Tror du andre transportbedrifter komme til å følge etter?

Det er jeg helt sikker på. Det er de også helt nødt til. Kravene til bransjen i henhold til Parisavtalen og nasjonale målsettinger, fører til at man er nødt til å gå over til mer miljøvennlig varedistribusjon.

Grethe Vikane

TROR ANDRE SELSKAP VIL FØLGE ETTER: Grethe Vikane er avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

Skal få tak

Det er langt ifra bare solskinnsdager i Bergen. DB Schenker har likevel tro på trivelige arbeidsdager for sjåførene på de nye syklene.

– Vi holder også på å utvikle et tak over sykkelen. Uansett går vi jo mot sommer nå, så jeg tror dette skal bli bra, forsikrer Lars Sveen.