Transportselskapet DB Schenker mener at varer levert med sykkel er fremtiden i byområder. I samarbeid med Statens vegvesen prøver de nå ut utslippsfri varelevering.
– Vi har et mål om nullutslipp i alle norske byer i løpet av 2019. Dette er det første bidraget vårt i så måte, sier distribusjonssjef Lars Sveen i DB Schenker.
- Les også:
En hel arbeidsdag uten lading
Den elektriske sykkelen som ble presentert i Bergen i dag har en rekkevidde på åtte mil. Det betyr at den ikke har behov for å lades i løpet av en arbeidsdag.
Sykkelen har plass til 300 kilo med pakker og gods og kan brukes over hele Bergen.
– Selv om den er batteridrevet, må sjåføren trø i tillegg. Den er registrert som en vanlig sykkel, sier Sveen.
15 til 20 sykler
Bergenskontoret til DB Schenker holder til på Lungegårdskaien, like ved jernbaneskinnene og bystasjonen.
I første omgang er det bare én sykkel som skal testes ut i Bergen. Målsettingen er likevel at alle småpakker på kort sikt skal leveres på denne måten.
Derfor blir det trolig flere transportsykler i gatene i Bergen i løpet av kort tid.
– Samtidig er planen vår å få dette på plass i alle større norske byer. Trolig kommer vi da til å anskaffe mellom 15 og 20 sykler av denne typen.
Etter hvert som DB Schenker får erfaring med sykkeltjenesten er det meningen at løsningen med sykkeltransport også skal dukke opp i Stavanger, Sandnes, Kristiansand, Drammen, Ålesund, Trondheim og Oslo.
- Les også:
Får ros fra Statens vegvesen
Norske samferdselsmyndigheter ønsker det nye tiltaket velkommen:
– Dette er veldig kjekt. All honnør til DB Schenker. Vi er helt avhengig av en transportbransje som tør å satse på alternative fremkomstmidler for transport av gods, sier avdelingsdirektør Grethe Vikane i Statens vegvesen.
– Tror du andre transportbedrifter komme til å følge etter?
– Det er jeg helt sikker på. Det er de også helt nødt til. Kravene til bransjen i henhold til Parisavtalen og nasjonale målsettinger, fører til at man er nødt til å gå over til mer miljøvennlig varedistribusjon.
Skal få tak
Det er langt ifra bare solskinnsdager i Bergen. DB Schenker har likevel tro på trivelige arbeidsdager for sjåførene på de nye syklene.
– Vi holder også på å utvikle et tak over sykkelen. Uansett går vi jo mot sommer nå, så jeg tror dette skal bli bra, forsikrer Lars Sveen.
- Les også: Syklet 13,6 mil for regnskogfondet