– Jeg har jo fått utrolig stor respons fra folk som forteller at de kan relatere og opplever det samme, sier Hermine Svortevik Oen, som sto frem og fortalte at seksuell trakassering er normalt blant unge.
Det viser seg at hun ikke er alene om å føle på dette.
Oen har ikke rukket å svare på alle meldingene hun har fått i etterkant av debattinnlegget. Jenter helt ned i niårsalderen har delt historier om hvordan de blir trakassert daglig.
– Og når de sier det til læreren får de bare høre «men hallo, lille venn, du må jo bare ta det som et kompliment, guttene bare flørter», sier Oen.
Stort omfang
Gutter har også tatt praten med foreldrene sine, og folk i alle aldre hyller motet til 13-åringen.
– Vi er mange i denne kampen, så jeg tror det er viktig at det blir tatt opp, sier hun.
Hun opplever at seksuell trakassering har blitt en del av hverdagen for de fleste unge, og forklarer at gutter tar på rumpen til jenter over en lav sko. Dette har hun ikke opplevd selv.
– Men disse ordene, denne trakasseringen, den er til stede på alle slags ungdomsskoler og i alle ungdomsmiljøer, det vil jeg tørre å påstå.
Forsker på seksuell trakassering i skolen
Nå skal også forskere se nærmere på tematikken gjennom undervisningsopplegget «Stopp seksuell trakassering».
Hensikten med prosjektet er at lærere og elever skal forstå hvordan de kan oppdage og ta tak i kjønnsrelatert- og seksuell trakassering.
– Elever må finne seg i veldig mye ille som voksne arbeidstakere aldri ville godtatt, sier Hilde Slåtten, forsker ved RKBU Vest ved Norce Research.
Hun er prosjektleder for i et forskningsprosjekt som skal teste effekten av undervisningsopplegget.
– En viktig del av tiltaket er å få elevene og lærerne til å oppdage når noe er seksuell trakassering, sier Slåtten.
Grunnet pandemien har ungdomsskoler meldt avbud, og de søker derfor flere som ønsker å delta.
– Veldig mange lar det passere
Mathias Berg Håkonsen (18) og Ingrid Theminda Larsen (19) har bidratt for å tilpasse programmet til unge.
– Seksuell trakassering har blitt normalisert. Det er noe de færreste tenker over at er et problem, og veldig mange lar det bare passere, sier Håkonsen, som har deltatt i utviklingen av prosjektet siden han selv gikk på ungdomsskolen.
– Det er store hull i undervisningen der vi kanskje burde lært ting som er mer samfunnsrelevante. Så jeg syns det er et bra tiltak, sier Larsen.
Begge mener at dette er et etterlengtet bidrag til elever og lærere i ungdomsskolen.
– Vi trenger ikke å finne oss i det. Det er lov å si ifra, vi må begynne å si ifra, sier Larsen.
Normalisering av nedsettende ordbruk
– Jeg tror dette forsøket påvirke elevene med at de skjønner litt mer hvilke konsekvenser dette kan få, at de blir mer bevisst, sier Hermine Svortevik Oen.
Selv savner hun mer tilgjengelig informasjon om grensesetting, og er spesielt bekymret for normaliseringen av nedsettende ordbruk.
– Det er jo disse tingene som er viktig at man lærer seg i så ung alder, så jeg synes rett og slett det er fantastisk at de skal ha dette forsøket.