Hopp til innhold

Næringslivet krever E134-arm til Bergen

Bedrifter i Hardanger frykter å havne i bakevjen om ikke veien fra Haukeli til Bergen blir oppgradert til moderne standard. Nå krever de støtte fra NHO og LO.

Låtefoss

VAKKERT, MEN SMALT: Strekningen forbi Låtefoss på riksvei 13 til Odda er en av de mange smale og svingete på veien mellom Haukeli og Bergen.

Foto: Andreas Johannsen / Wikimedia Commons

– Eksportbedrifter er avhengige av god kommunikasjon for å nå eksportmarkedene. Det er en selvfølge, sier administrerende direktør ved smelteverket Boliden Odda, Dag Berg.

Hardanger i bakevjen

Statens Vegvesen gikk i januar inn for å satse på E134 mellom Oslo og Haugesund/Stavanger og riksvei 52 over Hemsedal som de to hovedforbindelsene mellom øst og vest.

En avgjørelse fra regjeringshold er ventet før jul, men alt denne uken kom det fram at regjeringen etter alt å dømme vil følge Vegvesenets innstilling .

I Indre Hardanger og Kvinnherad er de fornøyd med forslaget om E134 som hovedvei, men er óg avhengig av at veien videre fra E134 til Bergen blir rustet kraftig opp.

Nå har lederne i fire av de største bedriftene i området, Boliden i Odda, TTI Norway i Tyssedal, NLI i Odda og Hydro på Husnes gått sammen for å få arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene på banen i kampen for å få oppgradert også veien fra E134 ved Seljestad til Bergen via Odda.

HER ER DAGENS TRASÉER:

Seljestad - Bergen

– Blir frustrert og forbanna

– For oss er det et mysterium hvorfor det ikke er kommet mer på agendaen. Når vi spør hvorfor det ikke er tema, får vi ingen forståelige svar. Da blir vi både frustrert og forbanna, sier Berg.

Harald Grande

VIL IKKE VENTE: Adm.dir. Harald Grande i TTI Tyssedal vil ha fortgang.

Foto: Tale Hauso / NRK

Dagens vei er både smal og svært svingete, med flere partier som ikke har veibredde nok til midtstripe. I tillegg er en avhengig av ferge.

En oppgradering til moderne hovedveistandard vil trolig innebære bygging av nok en bro over Hardangerfjorden.

Det er behovet både for arbeidskraft og transport som gjør at bedriftene nå krever handling. De krever at NHO og LO jobber aktivt for å få en statlig utredning (KVU) av strekningen, noe som er en forutsetning for at den skal kunne komme med i Nasjonal Transportplan.

– Vi kan ikke sitte her og vente på at ting skal skje av seg selv. De må være tydelige på at næringsutvikling i Hardanger er viktig, sier administrerende direktør Harald Grande i TTI i Tyssedal.

Invald Torblå og Dag Berg

FORBANNA: Dag Berg (t.h.) ved Boliden og Ingvald Torblå i NLI er frustrert og mener Indre Hardanger blir liggende i bakevjen.

Foto: Tale Hauso / NRK

LO støtter utredning

Regiondirektør Tom Knudsen i NHO bekrefter at en veiarm fra Seljestad til Bergen ikke står høyt oppe på deres prioriteringsliste.

– I Hordaland er det utrolig mange prosjekter som ligger inne i våre prioriteringer. Grunnen til at vi prioriterer E16 og E39, er at det er foretatt statlige utredninger, sier Knudsen til NRK.

LO har allerede støttet krav om en utredning av den aktuelle strekningen, mener distriktssekretær Roger Pilskog.

– Vi støtter Vegvesenets anbefaling med en bergensdiagonal, sier han