Hopp til innhold

E134-tunnelene bygges ut raskere

Høyre, Frp, KrF og Venstre er blitt enige om at nye tunneler over E134 Haukelivegen skal vurderes som egne såkalte OPS-prosjekter.

E134

Høyre, Frp, KrF og Venstre er blitt enige om at nye tunneler over E134 Haukelivegen skal vurderes som egne såkalte OPS-prosjekter.

Foto: Tor Andre Johanessen

– Dette lover godt for E134 når regjeringen skal velge hovedforbindelse øst-vest senere i år, sier Høyres stortingsrepresentant fra Rogaland, Arve Kambe.

OPS står for offentlig og privat samarbeid, og E134-prosjektene er en del av lanseringen av det nye veiselskapet som regjeringen presenterer i dag.

– OPS er en hensiktsmessig organisering av utbygging, drift og vedlikehold av transportinfrastruktur. Med OPS får private aktører ansvar for både å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde veier. I vanlige prosjekter har de private aktørene kun ansvar for en av de tre.

Arve Kambe fnyser av kritikken.

Høyres stortingsrepresentant fra Rogaland, Arve Kambe mener at OPS er en hensiktsmessig organisering av utbygging, drift og vedlikehold av transportinfrastruktur.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Det skriver rogalandespresentantene Arve Kambe (H), Benthe Thorsen (Frp), Geir Toskedal (KrF) og Iselin Nybø (V) i en pressemelding.

Raskere byggestart

– Dette er nok et viktig steg for at E134 Haukelivegen skal bli bedre og at tunnelene som ligger inne i Nasjonal transportplan kan ha byggestart raskere, ha kortere byggetid og at hele strekningen sees under ett, skriver stortingsrepresentantene.

Flertallspartiene på Stortinget sier de gjennomfører prosjektet fordi de er overbevist om at dette gir bedre utnyttelse av de ressursene vi bruker til veibygging, og for næringslivet og reiselivet vil dette gi enorme innsparte kostnader.

– Gods vil bli levert raskere, billigere, mer miljøvennlig og mer pålitelig. Reiselivet og persontrafikken mellom Østlandet og Vestlandet vil bli betydelig oppgradert, skriver de fire rogalandspolitikerne.