Samtlige partier på Stortinget drøftet i går kveld ny hovedvei mellom vest og øst, sammen med samferdselsministeren, Statens vegvesen og Vegdirektoratet.
– Vegvesenet var tydelig på at E134, uten tvil, er det alternativet som er mest samfunnsøkonomisk. Gode nyheter for oss i Rogaland, sier Roy Steffensen (Frp) til NRK.
Dette veivalget vil gjøre det mulig å komme seg fra Haugesund til Oslo på under fire timer.
Etter en åpen runde samlet stortingsgruppene til Høyre og Frp seg i et lukket møte med Solvik-Olsen, ifølge Aftenbladet.
Avisa går langt i å slå fast at E134 blir valgt som en av to hovedtraseer i tråd med anbefalingene i utredningen. Slaget står ifølge avisa om valg av E134-variant og hvilken trasé som slår følge med E134.
- LES OGSÅ: E134-tunnelene bygges ut raskere
– Vi gikk til valg på å gå for de mest samfunnsøkonomiske og lønnsomme strekningene. E134 er så klart foran de andre alternativene i vegvesenets sine vurderinger. Jeg blir overraska dersom vi skulle konkludere annerledes.
Vegvesenet har vært tydelig på å legge E134 vekk fra sentrumsområder i tettsteder som Etne, Ølen og Ølensvåg.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tidligere gått langt i å antyde at E134 over Haukelifjell blir en av hovedveiene som prioriteres.