Det er ikke bare cruiseturistene som kommer sjøveien til Bergen i sommer. Norges største cruisehavn tar hver sommer også i mot mange som kan reise i sitt eget luksuriøse skip.
For mangemillionærene ser ut til å trives bedre enn noen gang i Bergen havn. Så langt i år har havnen registrert 48 anløp i luksusklassen.
Ytterligere ti båter er forventet å ankomme i løpet av den neste måneden.
Til sammenligning tok Bergen havn imot 45 anløp totalt i løpet av fjoråret. Om Bergen lander på 58 yachtbesøk i sommer, blir det en økning på 28 prosent.
– 2019 er allerede et rekordår og sesongen er ikke over ennå, konstaterer maritim leder Christian Hafstad i Bergen havn.
LUKSUS: Luksusyachten, Lady Rose, er en av nærmere 20 slike båter som har besøkt Bergen havn i løpet av 2019.
Foto: Ole Kollstrøm Heilevang / NRKFlest i vest
På landsbasis skiller Bergen havn seg klart ut på antall luksusgjester. I Oslo har havnevesenet så langt i 2019 kun tatt imot tre luksusbåter. I tillegg har fire båter har lagt til kai ved den private båthavnen Herbern Marina på Aker brygge.
Heller ingen av de øvrige havnene i landet kan matche antallet luksusbåter i Bergen så langt i år, viser tall NRK har hentet inn.
Hafstad tror geografi er hovedforklaringen. Det er naturen og fjordene på Vestlandet som lokker de rike turistene.
– Mange av båtene skal enten videre nordover eller inn i fjordene. De fleste kommer fra Middelhavet, og en avstikker til Oslo tar lang tid og koster mer, sier Hafstad.
- Les også:
– REKORDÅR: Maritim leder i Bergen havn, Christian Hafstad, sier 2019 er rekordår for antall luksusbåter som ankommer Bergen havn.
Foto: Ole Kollstrøm Heilevang / NRK– Økning i større båter
Denne uken ligger luksusbåten Anna til kai i Vågen i Bergen. Yachten eies av den russiske oligarken Dmitrij Rybolovlev.
Båten er ikke mindre enn 104 meter lang og har en prislapp på 250 millioner dollar.
Arnfinn Seim Jr. er skipsmegler i firmaet som tar imot de fleste av luksusyachtene som kommer til Bergen, Alex Birger Grieg AS. Han sier det har vært en økning av luksuriøse båter over hele Norge.
– Vi ser generelt sett en økning av de båtene som er 70 meter og større. Ryktet sprer seg i miljøet fra dem som har vært her og har hatt en god opplevelse, sier Seim.
- Les også:
Blir liggende lenge - og legger igjen penger
Flere steder ligger båtene over lengre perioder enn tidligere. Hafstad i Bergen havn sier gjennomsnittet er på to-tre uker av gangen.
– Bergen er et mål i seg selv for båtene som driver med utleievirksomhet. Mange har en ganske stiv prislapp for leie, sier Hafstad.
Hafstad forteller at de ikke vet stort om eierne av yachtene.
– Det er et veldig hemmelighetskremmeri rundt yachtene. Vi får kontaktinformasjon til fartøyet og alt det de er pliktig til å oppgi, men vet lite utover det, sier han.
Det er heller ikke uvanlig at båteierne først ankommer med fly, før de går om bord i båtene.
Hafstad mener det er bra for Bergen at byen ser ut til å være attraktiv for de pengesterke gjestene.
– Yachtene er flinke til å bruke byen og områdene rundt. De legger igjen ganske mye penger fordi de liker å handle lokalt, sier Hafstad.