Hopp til innhold

MGP-artist Stig Van Eijk (41) bruker TikTok for å vinne folket: – Har blitt vanskeligere

Fagjuryen er fjernet. Og folket har blitt viktigere. Det gjør at årets MGP-artister bruker TikTok aktivt for å sanke stemmer.

Stig van Eijk

FØR SIRKUSET: Stig Van Eijk vant MGP med låten «Living My Life Without You» i 1999. Neste lørdag deltar han igjen med låten «Someday». Denne gangen bruker han TikTok i forberedelsene. Det er han ikke alene om.

Foto: Mariann Reikerås / NRK

– Her har vi kontoen min. Den siste videoen la jeg faktisk ut i dag.

Hjemme i Bergen lader Stig Van Eijk (41) opp til den siste delfinalen i Melodi Grand Prix neste lørdag.

En viktig del av forberedelsene er å legge ut videoer på TikTok.

På kontoen synger han, støvsuger og klapper geiter.

Og i retur? H​​​​​​jerter og kommentarer.

– Jeg er jo inni denne MGP-boblen. Så da følger jeg selvfølgelig med på at de andre artistene gjør og prøver å finne min egen måte å gjøre det på, sier han.

Men om videoene påvirker antall stemmer, er fortsatt uvisst.

– Kan være litt lættis

Artisten Elsie Bay fra Kvinnherad, som egentlig heter Elsa Søllesvik, bruker også den sosiale plattformen.

– Jeg tror nok kanskje at Instagram er det jeg behersker best selv, men jeg har begynt å varme meg opp til TikTok også. Jeg synes jo at det kan være litt lættis.

Hun er overbevist om at en stor følgerskare virker inn på hvor mange som stemmer.

– Har man mange følgere, så har man også mange man når ut til når man sier ting som: «husker å stem på meg».

_pHjxt-qnIs

Elsa Søllesvik, som opptrer under artistnavnet Elise Bay, bruker sosiale medier aktivt frem mot den andre delfinalen på lørdag. Hun tror antall følgere påvirker antall stemmer.

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

MGP-general: – Scenen er viktigst

MGP-general Stig Karlsen forteller at deltakerne oppfordres til å bruke TikTok og andre sosiale plattformer, men at de står helt fritt i hvordan de bruker det.

– Vi vet at sosiale medier har en kraft. Men det er ikke alt. Det viktigste er det man får til på scenen i de tre minuttene under MGP-sendingen, sier han.

Stig Van Eijk vant MGP med låten «Living My Life Without You» i 1999. Siden den gang er mye forandret.

Hva tenker du om at du nå selv må promotere deg som artist?

– Det har blitt vanskeligere. Det er mange om beinet. Da er det viktig å skille seg ut, sier han.

efqQhNQTGHE8BI

MGP-deltakerne oppfordres til å bruke TikTok og andre sosiale medier, sier MGP-general Stig Karlsen.

Foto: Heiko Junge / NTB

Rart at man henviser til kinesisk app

Professor Helge Thorbjørnsen ved Norges Handelshøyskole (NHH) mener at det generelt er et smart råd å bruke sosiale medier til å nå nye publikumsgrupper.

– Men det er litt rart at NRK ikke legger til rette for markedsføring av artistene selv, på egne kanaler, men heller anbefaler dem et kinesisk drevet sosialt medium.

For med det følger konflikter knyttet til personvern og hvem som eier innholdet og dataene.

– Samtidig blir kostnaden ved å produsere innholdet lagt på artistene selv.

Les MGP-general Stig Karlsens svar lenger ned i saken.

Portrettbilde av professor i konsument-psykologi Helge Thorbjørnsen.

Professor Helge Torbjørnsen i markedsføring ved Norges Handelshøyskole (NHH) mener at MGP-artistene risikerer å utvanne sin egen merkevare dersom deres musikalske uttrykk ikke passer formatet på TikTok.

Foto: NHH

– Kan utvanne egen merkevare

Han understreker at hver artist selv må avgjøre om plattformen passer deres profil og publikumssegment.

– Det er ikke alle musikalske uttrykk og kunstformer som passer like godt på TikTok. Du risikerer å utvanne din egen merkevare. Og feile med å presentere deg, mener han.

Thorbjørnsen bekrefter at det er en stor risiko for at det blir en sammenheng mellom antall følgere og antall stemmer i konkurransen.

– Dette favoriserer artistene som allerede er populære og passer formatet. Det kan oppleves urettferdig for dem som ikke ønsker å være der eller har et uttrykk som ikke passer inn.

Les også Slik blir rekkefølgen i andre delfinale!

Melodi Grand Prix 2023: Delfinale 2

– Du skal ha flaks

Psykolog og førsteamanuensis Rune Mentzoni ved UiB sier at TikTok er veldig gode på å lage innhold som fanger oppmerksomheten vår.

Likevel er det ikke gitt at MGP-artistene på TikTok blir synlige.

– Det er ikke lett å nå ut. Du skal ha flaks, og du skal lage det rette innholdet, sier han.

Men når du først treffer, kan det eksplodere og gå viralt.

Da når du ikke bare brukerne på TikTok, men også personene rundt dem som bruker appen. Sånn sett er det ikke en dum idé å prøve seg.

– Hvis det ikke tar all energi og krefter, så er det jo enkelt å kaste ut snøret og prøve, sier Mentzoni.

Rune Mentzoni, UiB

Psykolog og førsteamanuensis Rune Mentzoni mener at TikTok er veldig gode på å lage innhold som fanger oppmerksomheten vår.

Foto: Lidvard Sandven / NRK

Naturlig del av musikkbransjen

MGP-general Stig Karlsen sier at de legger store ressurser i å løfte frem MGP-artistene i NRKs flater:

De spiller på radio, får bred redaksjonell omtale og deltar i MGPs programmer på radio og TV.

Alle artister har i dag kontoer på sosiale medier hvor de driver egenpromotering. TikTok har blitt en naturlig del av musikkbransjen, og noe artistene benytter i det daglige, helt uavhengig av MGP.

Han tror folk flest har en sunn skepsis til de store tech-selskapene.

– Men hvordan forholde seg til disse i fremtiden, er en diskusjon for en annen anledning, sier han.