Hopp til innhold

Luftfartstilsynet opphever flyforbudet for Super Puma

Helikoptertypen som styrtet ved Turøy 29. april i fjor får fly igjen, har Luftfartstilsynet i bestemt. Men Statoil vil ikke bruke helikopteret.

Ulykkeshelikopteret Turøy i lufta ein måned før ulykken

SUPER PUMA: Det var dette helikopteret som styrtet på Skitholmen ved Turøy på Sotra, 29. april i fjor.

Foto: Erik Westrum

Det var TV 2 som kom med nyheten fredag kveld.

Luftfartstilsynet bekrefter opphevingen overfor NRK.

– Vi har hele tiden stått fast på at vi skal oppheve flyforbudet når vi er sikre på at helikopteret er trygt å fly med. Resten av verden opphevet sitt flyforbud i fjor, mens vi stod fast på at de tiltakene som da ble lansert, ikke var tilfredsstillende nok. Nå har vi fått gjennomslag for våre sikkerhetskrav opp mot det europeiske luftfartstilsynet, og nå er det trygt å fly igjen, sier luftfarsdirektør Lars Kobberstad.

Lars Kobberstad

LUFTFARTSDIREKTØR: Lars Kobberstad, direktør i Luftfartstilsynet, bekrefter at både norske og britiske luftfartsmyndigheter opphever flyforbudet for Super Puma-helikoptre fra 14. juli.

Foto: Solfrid Leirgul Øverbø / NRK

Feil på tannhjul sannsynlig årsak

13 mennesker omkom da helikopteret styrtet på Skitholmen ved Turøy på Sotra, 29. april i fjor.

Siden da har alle helikoptre av typen Super Puma hatt flyforbud for kommersielle flyvninger.

Begge modellene, både EC 225 (nå H225) som styrtet på Turøy og AS332 L2 som styrtet utenfor Storbritannia i 2009, ble satt på bakken.

Havarikommisjonens siste rapport slo fast at varslingssystemet ikke slo inn da et tannhjul i girkassen ble skadet.

Tannhjulet hadde et sår som gjorde at girboksen låste seg. Utmatningssprekken startet på innsiden av tannhjulet og vokste ut mot tennene.

Dette skulle ha blitt oppdaget av et varslingssystem som skulle spore metallspon i oljen på helikopteret.

Gir-del

TANNHJUL: Slik så tannhjulet på helikopteret som styrtet ved Turøy ut. Sprekken i midten førte til det fatale krasjet, mener Havarikommisjonen.

Foto: Havarikommisjonen

Har forbedret helikopteret

I en uttalelse fra Airbus Helicopters, skriver produsenten at det europeiske luftfartstilsynet EASA godkjente helikoptrene tilbake i oktober 2016, og det siden er gjort flere forbedringer.

– Det er gjort en endring i designen av girboksen som gjør at man kan fange opp tretthetsbrudd raskere samt at deteksjonssystemet som skal fange opp metallpartikler er forbedret, skriver Airbus.

Følgende tiltak er gjort, ifølge produsenten:

  • Tannhjulet er byttet ut med en sterkere type.
  • Tannhjulet skal skiftes ut etter 1.000 flytimer. Tidligere skulle det gå 4.000 timer før skifte.
  • Magnetene som skulle fange opp metallsponet er forbedret, og inspeksjonene skjerpes.
  • Et emballasjesystem med støtsensorer skal bidra til å beskytte kritiske deler under vedlikehold.

Kombinasjonen av de ulike tingene gjør at helikopteret skal være trygt å fly igjen, mener Luftfartstilsynet.

Det kan derimot ta tid før helikoptrene er tilbake i luften.

– Det kommer til å være en lang prosess med å utbedre helikoptrene. Det er opp til det enkelte flyselskap både om og eventuelt når de vil ta disse helikoptrene i bruk. Det vil uansett være under en streng kontroll fra Luftfartstilsynet om hvilke helikoptre, når og med hvilke operatører disse helikoptrene skal fly igjen, sier luftfartsdirektør Kobberstad.

Helikopter styrtet ved Turøy

STYRTET: 13 mennesker omkom da helikopteret styrtet på Skitholmen, 29. april 2016. Siden da har Super Puma-helikoptrene hatt forbud mot å fly kommersielle flyvninger. De har imidlertid blitt brukt i såkalte SAR-oppdrag (søk- og redningsoppdrag).

Foto: 03030-tipser

Statoil vil ikke bruke helikopteret

I kjølvannet av ulykken har flere offshorearbeidere sagt at de har mislikt helikopteret, og det har lite tillit.

Bjørn Asle Teige, konserntillitsvalgt for YS i Statoil, sier til NRK at det er en enighet innad i Statoil om at modellen ikke skal brukes.

– Vi jakter på en ny helikoptertype som skal erstatte Super Puma på permanent basis, sier Teige.

Luftfartsdirektøren forstår at arbeidere kan vegre seg for å fly helikopteret igjen.

– Det er vel 1000 mennesker som hver dag har brukt dette helikopteret for å komme til og fra jobben. At det er en usikkerhet og liten tillit til den helikoptertypen, kan jeg forstå. Vår rolle som luftfartsmyndighet er imidlertid å ta beslutninger basert på fakta og analyser. Det har vi gjort i denne saken her, og nå mener vi at det er trygt å fly med dette helikopteret.

Også Airbus erkjenner tillitsproblemet.

– Det er mye arbeid som skal gjøres for å gjenopprette tilliten til denne helikoptermodellen, skriver de.