Hopp til innhold

Oppdrett på Vestlandet må kuttes med 6 prosent

Kraftige kutt i fiskeoppdrett på Vestlandet. Kapasiteten må ned 6 prosent fra Karmøy til Sotra og Nordhordland til Stad.

Oppdrettslaks

MENER NÆRINGEN MÅ TA GREP: – Lusepåvirkningen er fremdeles størst på Vestlandet, sier fiskeriministeren, som i dag la frem den oppdaterte trafikklysmodellen.

Foto: Terje Marøy / SCANPIX

Fiskeri- og havministeren har nå fastsatt hvilke farger områdene skal ha, etter den såkalte trafikklysmodellen.

De nye retningslinjene som ble offentliggjort tirsdag deler landet inn i følgende områder:

  • Åtte produksjonsområder (PO) får grønt lys og kan øke produksjonskapasiteten med inntil 6 prosent: Svenskegrensen til Jæren (PO1), Nordmøre og Sør-Trøndelag (PO6), Helgeland til Bodø (PO8), Vestfjorden og Vesterålen (PO9), Andøya til Senja (PO10), Kvaløya til Loppa (PO11), Vest-Finnmark (PO12), Øst-Finnmark (PO13).
  • Tre produksjonsområder får gult lys: Ryfylke (PO2), Stad til Hustadvika (PO5), og Nord-Trøndelag med Bindal (PO7). I disse områdene skjer det ingen endringer i produksjonskapasiteten.
  • To produksjonsområder får rødt lys og må redusere produksjonskapasiteten med 6 prosent: Karmøy til Sotra (PO3) og Nordhordland til Stad (PO4). Dette er andre gang PO4 får trukket ned produksjonskapasiteten sin.

Trafikklyssystemet skal sørge for forutsigbar og bærekraftig vekst i havbruksnæringen. Fargen settes ut fra hvordan lakselusa påvirker villaksen i området. Det avgjør om oppdretterne i området får lov til å vokse, eller må kutte produksjonen.

Trafikklysmodellen for oppdrett

TRAFIKKLYS: Det lyser knallrødt på Vestlandet, der departementet mener næringen må ta grep. Åtte området får grønt lys og kan øke produksjonskapasiteten med inntil 6 prosent

– Må ta grep

– Lusepåvirkningen er fremdeles størst på Vestlandet, og her må næringen ta grep for å sørge for at påvirkningen ikke bare reduseres som følge av nedtrekk, men også gjennom driftsforbedringer, sier Skjæran i en pressemelding.

Ellers i landet kan modellen åpne for betydelig vekst i oppdrett av laks, ørret og regnbueørret.

Det kan gi en potensiell økning for landet samlet sett på i overkant av 21 000 tonn.

– Vi sørger nå for ytterligere vekst i de områdene der påvirkningen av lakselus på villaks er akseptabel. Det vil legge til rette for videre vekst for å skape flere arbeidsplasser, mer norsk matproduksjon, større verdiskaping og økte eksportinntekter for Norge, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran i pressemeldingen.

Bjørnar Skjæran, fiskeri- og havminister

MANGE KAN ØKE: Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran sier åtte områder i landet kan øke oppdrett av laks og ørret.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

Kritisk til kutt

Even Søfteland som er koordinator for oppdretterne i produksjonsområde 3 og 4, fra Karmøy til Stad, er svært kritisk til dagens nyhet fra fiskeriministeren.

– Dette kommer til å ramme mange lokalsamfunn og bedrifter på Vestlandet. Vi er nå sterkt bekymret for fremtiden til havbruksnæringen i Vestland fylke. Flere store investeringer for å forbedre næringen kommer til å bli satt på vent eller stoppet, sier han.

– Nå skal vi ta en god diskusjon internt i næringen, og se om vi får en dialog med myndighetene. De har laget en kort pressemelding som de har sendt ut i dag, men vi aner ikke hvilke vurderinger som ligger bak. Vi må imøtegå myndighetene på en del påstander de kommer med, og hva som er det reelle nedtrekket.

Søfteland mener den reelle reduksjonen blir en god del høyere enn 6 prosent for en del oppdrettere.

Må se på ordningen

I 2020 gikk 25 oppdrettere på Vestlandet til rettssak mot Nærings- og fiskeridepartementet. Bakgrunnen var at lakse- og ørretprodusentene i 2019 ble pålagt å redusere produksjonen med 6 prosent. Oppdretterne tapte saken.

Direktør for havbruk i organisasjonen Sjømat Norge, Jon Arne Grøttum, mener det må komme en diskusjon om hvordan trafikklysordningen er utformet.

– Jeg kan ikke si at resultatet blir feil. Vi må bare ta til etterretning hva departementet har lagt frem i dag. Men en internasjonal evaluering har vist at det er behov for en betydelig forbedring av trafikklysordningen, både når det gjelder presisjon og forståelse av usikkerhet rundt påvirkning på villaksen, sier Grøttum.

Han forventer at departementet ser på de forbedringspunktene som er påpekt i den internasjonale evalueringen, for å få et mye mer presist system.

– Det er interessant å se fra rettssaken på Vestlandet, hvor vi ser at det faktisk har vært en ganske positiv utvikling i villaksbestandene, samtidig som områdene blir satt i rødt. Så det stiller jo en del spørsmålstegn til hele systemet.

Åtte områder i landet har fått grønt lys for økt produksjon.

– Det er veldig hyggelig for de områdene som er grønne. Det gir mulighet for økt verdiskaping og sysselsetting, sier Grøttum.