Hopp til innhold

Krever svar etter kutt i flytilsyn

Ap er kritisk til kuttene i Luftfartstilsynet. Hvert femte av alle planlagte flytilsyn ble ikke gjennomført i fjor.

Fly letter fra rullebanen

Et fly takser på Moss lufthavn Rygge mandag 8. februar 2016. Tilsyn med rullebaner, fly og helikoptre er blitt kuttet ned de siste årene.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Luftfartstilsynet, som er ansvarlig for sikkerheten i norsk luftfart, sier i brev til Samferdselsdepartementet at de er bekymret for fremtidens sikkerhetssituasjon etter kutt i kontroller og tilsyn av fly og helikoptre.

Luftfartstilsynet mener sikkerheten er tilfredsstillende i dag, men sier de godkjenner landingsplasser uten å ha sett dem, og at fly ikke blir kontrollert som de skal, skriver Bergens Tidende (krever abonnement).

Kuttet 20 prosent

Avisens gjennomgang av dokumenter sendt mellom tilsynet og Samferdselsdepartementet viser at hvert femte av alle planlagte tilsyn ble kuttet i fjor, to tredeler av planlagte tilsyn for å sjekke at fly og helikoptre er luftdyktige er ikke gjennomført, og at kun 16 av 41 anbefalte sikkerhetstiltak for innenlandshelikoptre er gjennomført.

Stein Erik Nodeland

Luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland.

– Vi har ønsket å gjøre flere tilsyn på noen områder. For eksempel innen innenlandshelikopter, siden de har en sikkerhetsutfordring, sier luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland til avisen.

– Har full tillit

Nodeland varslet Samferdselsdepartementet om at den pressede økonomien førte til et redusert aktivitetsnivå i fjor høst. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier han har full tillit til Luftfartstilsynets prioriteringer.

– Tilsynet praktiserer nå en risikobasert tilnærming, slik at de konsentrerer sin innsats der behovet anses å være størst, skriver han i en kommentar til avisen.

Men Aps samferdselspolitiske talsmann Eirik Sivertsen vil ha flere svar fra statsråden.

– Det fremstår som en alvorlig situasjon hvis ikke Luftfartstilsynet har tilstrekkelige ressurser til å gjøre det de vil gjøre. Over tid kan sikkerheten for flypassasjerene bli svekket. Derfor gikk vi ikke med på å kutte 16 millioner kroner i budsjettet for 2015. Konsekvensen ble at det ble gjennomført 170 færre tilsyn i 2015, sier Sivertsen til NRK.

Eirik Sivertsen, stortingsrepresentant Ap

VIL HA SVAR: Aps Eirik Sivertsen vil ta saken opp i Stortinget.

Foto: Nina Yong Kviberg

Han er kritisk til Ketil Solvik-Olsens håndtering.

– Jeg lurer på hvorfor ikke statsråden har holdt Stortinget bedre orientert om situasjonen, og jeg vil be om svar i forbindelse med behandlingen av budsjettet, sier Sivertsen.

«Skivebom»

I en kommentar tirsdag reagerer luftfartsdirektør Nodeland sterkt på BTs fremstilling av saken. Spesielt reagerer han på det han mener er kobling til Turøy-ulykken. Avisen har lenket til Turøy-dekningen sin, men ellers ikke trukket ulykken inn i denne saken.

Nodeland understreker også at Luftfartstilsynet gjennomfører sine tilsynsplaner «... med mindre avvik i henhold til den frekvens og med den kvalitet som er bestemt av det europeiske regelverket».

Solvik-Olsen: – Viktig diskusjon

– Luftfartstilsynet sier at sikkerheten er på et tilfredsstillende nivå nå, det er ikke grunn for bekymringene som Bergens Tidende i artikkelen gir inntrykk av, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NRK.

Men han legger til:

– Luftfartstilsynet sier også at med så raske endringer som nå pågår i den globale luftfarten, må tilsynet styrkes ressursmessig for å ha kompetanse og folk nok til å følge med. Den diskusjonen er viktig, og den tar vi på høyt nivå.