Familier over hele landet går på leting etter QR-koder plassert rundt i naturen, i det som kalles Stolpejakten».
– Vi var nødt til å finne på noe siden det ble hjemmepåske, og da var dette midt i blinken. De første stolpene tok vi allerede første dagen. Da gjorde vi unna åtte-ni stolper, forteller Eva Norland fra Sæbø på Radøy.
Sammen med datteren Rine og sønnen Julian er hun på vei til friområdet på Håøy nord på Flatøy for å ta tre stolper der. På veien stopper de på Knarvik senter for en ekstra scanning av kartets enkleste stolpe.
– Nå har vi 27. Målet er å ta alle 65, sier Eva og Julian.
Tretti tusen i gang med jakten
De er slett ikke alene. Hjemmepåske, Stolpejakten. Selv om kun 16 arrangører er kommet i gang med årets sesong, har allerede over 30.000 lastet ned appen og startet jakten.
og bra vær har ført til en vanvittig start for årets utgave avAller størst er aktiviteten i Alver, like nord for Bergen, hvor 4500 mosjonister på bare ti dager har registrert 47.000 stolpebesøk.
Det er mer enn dobling av antall deltakere og firedobling av stolperegistreringer i forhold til samme tid i fjor.
– Helt fantastiske tall. Vi har allerede passert halvparten av våre totale stolpebesøk i hele 2019, og i fjor var vi området med klart flest stolpebesøk i forhold til befolkning. Så dette er utrolig stort, sier daglig leder hos arrangør Knarvikmila, Trond Andal.
– Folk tar hensyn og holder avstand
Til sammenlikning var fire tusen registrerte stolpejegere på landsbasis på samme tid i fjor. Da var riktignok antall aktive arrangører bare fire.
– Restriksjonene er nok hovedårsaken til den store økningen, sier prosjektleder Arnfinn Pedersen i Foreningen Stolpejakten, som har som hovedmål å få opp den fysiske aktiviteten i Norge.
Også arrangøren i Alver erkjenner at den svært uvanlige påsken er hovedårsaken til at populariteten har gått så voldsomt opp i år. Men selv om det har vært mye folk ute, forteller Trond Andal om god oppførsel på turstiene.
– De vi har snakket med sier at folk er observante, tar hensyn og holder avstand i enda større grad enn før. I tillegg har vi oppfordret folk til å starte med de turene de normalt ville valgt å gå til sist. Vi ser på kartet at det har vært god spredning, sier Andal.
Konkurranseelement
Stolpejakten beskrives som et lavterskeltilbud for å få folk ut på tur i sitt nærmiljø og samtidig oppdage nye turmål.
Hver stolpe har en QR-kode som man scanner med mobilen, slik at besøket og poeng blir registrert.
– Så ligger det et konkurranseelement i det ved at man kan sammenlikne seg med andre, f.eks. familie og venner. I tillegg er det noen premier som deles ut på slutten av sesongen, forteller Andal.
– Folk er lei av å være inne
I terrenget bak Knarvik senter ligger det et populært turområde med tre stolper. Ane Rømer er akkurat kommet ned fra Gamleskulen og toppen Stegane med to nye registreringer.
– Jeg begynte i går og syns dette er kjempegøy. Det gjør det enda lettere å komme seg ut, og jeg får lyst å beseire nye topper.
– Hva tenker du om den voldsomme økningen i popularitet?
– Det er sikkert pandemien som gjør det. Folk er lei av å være inne og vil komme seg ut, og så får de kanskje mersmak på turgång. Det er deilig, selv om det er vått. Det er bare å kle seg godt.
- Les også: