Hopp til innhold

375 togpassasjerer var «rasfaste» på Bergensbanen

Toget fra Bergen til Oslo måtte bråbremse for isras, og ble seks timer forsinket. Nå er Bergensbanen gjenåpnet.

Isras Bergensbanen Reimegrend

ISRAS: Isblokker falt ned i sporet på Bergensbanen ved Reimegrend. Et NSB-tog holdt på å kjøre inn i raset.

Foto: Bane nor / Daniel Bieniek

Ettermiddagstoget fra Bergen på vei til Oslo måtte bråbremse da det holdt på å kjøre inn i et isras øst for Reimegrend stasjon mandag kveld.

– De fikk bråbremset før de kjørte inn i raset, forteller pressevakt i NSB, Åge-Christoffer Lundeby.

– Er noen skadet?

Mat på NSB

UTDELING: NSB gir passasjerene mat og drikke.

Foto: Privat

– Ikke så vidt meg bekjent. De greide å bremse før sammenstøt, sier Lundeby.

Bergensbanen ble stengt mellom Reimegrend og Mjølfjell. Bane nor sendte ut sin skinnegående anleggsmaskin med hjullaster fra Myrdal for å fjerne isblokkene. Klokken 23.35 opplyser Bane nor-pressevakt Ragnhild Aagesen til NRK at israset er ryddet.

Ettermiddagstoget fra Oslo til Bergen kan dermed fortsette ferden, vel seks timer forsinket. Nattoget fra Bergen mandag kveld gikk også som normalt. Dog er det sent mandag kveld oppstått signalproblemer mellom Mjølfjell og Myrdal.

– Vi håper det går i orden før nattoget kommer. Hvis ikke, kan togene passere, men de må kjøre sakte, sier Aagesen.

– Hørte litt støy

Daniel Bieniek var blant de 115 passasjerene som satt i toget da det måtte bremse for israset.

– Jeg kjente bremsingen og hørte litt støy, men det opplevdes ikke dramatisk. Men jeg sitter i en av de bakerste vognene, og det kan jo ha vært verre for dem som satt lenger fremme, sier Bieniek til NRK.

På Instagram konstaterer 33-åringen fra Skien at det tok mange, mange flere timer å komme seg hjem fra Bergen enn han hadde ventet.

– Men som jeg nettopp sa til min far på telefonen; sånn er norske værforhold, det er ikke noe man kan gjøre med det, sier Bieniek.

Da han snakket med NRK i 21.45-tiden, kom NSB-besetningen med mat og vann til passasjerene.

– De tar godt vare på oss, sa Bieniek.

Fare for nye ras

Klokken 22.30 sto toget fortsatt på Reimegrend stasjon, der passasjerene har fått gå ut for å lufte seg. Toget skulle egentlig kjøre til Voss, der passasjerene skulle fraktes videre med buss. Slik gikk det ikke.

Passasjerer på Reimegrend etter isras

VENTER: Passasjerene står på Reimegrend stasjon mens de venter på at toget skal kunne returnere til Voss eller fortsette.

Foto: Daniel Bieniek

– Vi har fått beskjed om at vi ikke kan snu, fordi det er fare for ras motsatt vei også, fortalte Bieniek.

Det bekreftet Lundeby i NSB.

– Toget fikk ikke kjøre til Voss, fordi linjen måtte visiteres, som det heter, før toget fikk kjøre der. Da kjører man sakte og ser at det ikke har gått nye ras. Men det var det samme kjøretøyet til Bane nor som måtte ha gjort dette, som det som kunne rydde raset. Så da valgte de å rydde raset, sa Lundeby.

260 passasjerer på Mjølfjell

Ras Reimegrend

ISRAS: Isblokker falt ned like ved tunnelen på Reimegrend.

Foto: Bane nor

Tidligere mandag kveld var det strømproblemer mellom Mjølfjell og Myrdal.

Toget fra Oslo til Bergen som gikk fra Oslo i 12-tiden, sto mellom Myrdal og Mjølfjell, med 260 passasjerer om bord. Passasjerene skulle egentlig hentes med Flåmsbanen.

Men i likhet med regiontoget som gikk motsatt vei, fikk ikke toget kjøre tilbake til Myrdal, fordi strekningen ikke var kontrollert for mulige nye ras. Det ble stående på Mjølfjell, i påvente av at linjen skulle bli ryddet.

Reimegrend