Fredrik Vetås er en av flere elbilister NRK har møtt i sommer som forteller at det kan være krevende å hurtiglade.
– Det burde være like enkelt som å fylle bensin, sier elbilisten.
Det handler ikke nødvendigvis om at laderen er fysisk ødelagt – men at det tekniske og praktiske rett og slett ikke funker som det skal, forklarer han.
Halvparten opplever ladere ute av drift
Ifølge Elbilforeningens undersøkelse Elbilisten 2025, oppgir 50 prosent av de spurte at laderen av og til eller ofte er ute av drift. Av disse sier 9 prosent at det skjer ofte.
– Dessverre har ikke andelen gått noe særlig ned de siste årene. Heldigvis skjer det ikke så ofte for de fleste, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening sier at med stadig flere hurtigladere og større stasjoner gjør det lettere å finne en alternativ lader dersom én er ute av drift.
Foto: Jamieson Pothecary / elbil.noHun etterlyser tydeligere informasjon fra ladeselskapene når ladere er ute av drift:
– Det haster å få reparert ladere raskere. Ofte må elbilisten selv oppdage at laderen ikke virker. Det burde vært tydelig, enten med lapp eller på display. Det ville spart mye frustrasjon.
Flere lader i ferier
Ved utgangen av 2024 var det registrert 788.750 elektriske personbiler i Norge, noe som utgjorde 27 prosent av den totale personbilparken, ifølge Statistisk sentralbyrå.
Dette sier elbilistene NRK møtte på ladestasjonene.
– Jeg har stått i 20 minutter og prøvd å få en lader til å virke. Det er apper, innlogging og forskjellige systemer. Til slutt bare kjører jeg til en Tesla-lader i stedet, sier Ruben Ekreskar.
Foto: Dina Gjertine Svendal Kleiven / Dina Gjertine Svendal Kleiven / NRKElin Faye opplevde selv en ladefeil da NRK møtte henne. Hun forteller at det hender hun ikke får kontakt mellom bilen og laderen – et problem hun har støtt på flere ganger tidligere.
Foto: Dina Gjertine Svendal Kleiven / Dina Gjertine Svendal Kleiven / NRKHermod Nilsen har kjørt Tesla i seks år og har aldri hatt problemer. – Jeg lader bare på Tesla sine ladere. Der er det bare å plugge inn, og så funker det. Ingen apper, ingen kort – det bare virker, sier han.
Foto: Dina Gjertine Svendal Kleiven / Dina Gjertine Svendal Kleiven / NRKDanske Martin Meier, som ferierer i Norge, mener det fungerer bra så lenge man lader på større stasjoner. – Problemet oppstår mest på små stasjoner, og ofte er det berøringsskjermene som ikke virker når det regner. Men ellers fungerer det godt, sier han.
Foto: Dina Gjertine Svendal Kleiven / Dina Gjertine Svendal Kleiven / NRKJassim Alkalifa som også er på ferie i Norge har flere ganger opplevd problemer med lading på ulike stasjoner. – Noen ganger har vi ikke fått ladet nokk og vi er nervøse for at bilen skal stoppe.
Foto: Dina Gjertine Svendal Kleiven / Dina Gjertine Svendal Kleiven / NRK
Med stadig flere elbiler på veiene, og mange som bruker elbilen også til ferier, kan det jo øke sjansen for at noen vil få problemer når de hurtiglader, ifølge NAF.
– Tidligere var det mange som opplevde problemer på hurtigladere. Vårt inntrykk er at dette ikke er et økende problem, men det kan jo være tilfeller der man opplever feil, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Pressesjef i NAF Ingunn Handagard sier at med stadig flere elbiler på veiene, kan det øke sjansen for at noen vil få problemer når de hurtiglader.
Foto: NAFTall fra NAF viser at 43 prosent kun hurtiglader i ferier.
– En av grunnene til at vi hurtiglader så sjelden, er at mange av oss ikke kjører særlig langt i hverdagen. Og med stadig bedre rekkevidde, får flere unna selv lengre turer uten å måtte lade underveis, Handagard.
Flere ladere – men fortsatt utfordringer
Norge passerte i sommer 10.000 hurtigladere. Større ladestasjoner med mange punkter gjør at det nå er færre som opplever kø, ifølge Elbilforeningen.
Flere store ladeselskaper melder om færre tekniske problemer i år sammenlignet med tidligere somre.
– Vi har byttet ut gamle ladere og gjort systemene enklere. Kundene er også blitt mer erfarne, sier Anders Kleve Svela i Circle K Norge.
Også Mer rapporterer om høyere oppetid enn i fjor:
– De fleste feilene vi opplever er midlertidige og løses raskt. Vi har ekstra beredskap og teknisk support hele sommeren, samt 24/7 overvåking av laderne våre, sier markedssjef Monica Godø.
Eviny viser til færre kundeklager, til tross for økt trafikk.
– Vi har redusert feilprosenten og oppgradert nettverket vårt betydelig. Mange feil skyldes brukerteknikk, tilkoblingsproblemer eller programvare, og vi jobber kontinuerlig for å forbedre kundeopplevelsen, skriver daglig leder Pål Tveitevåg.